Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie
Strona Główna Sobota, Lipca 27, 2024
SPOTKANIE W RUMILLY WE FRANCJI

W dniach 6 - 12 października 2019 ośmioosobowa grupa nauczycieli i uczniów naszej szkoły wzięła udział w spotkaniu roboczym w Rumilly we Francji w ramach projektu Erasmus+ "Nauka wokół nas".

Oprócz nas na spotkanie przyjechali przedstawiciele wszystkich szkół partnerskich: z Finlandii, Grecji, Islandii i Malty, w sumie 22 uczniów i 10 nauczycieli. Było to czwarte spotkanie w ramach tego projektu.

Podczas spotkania uczestniczyliśmy w wielu działaniach związanych z tematyką projektu. Najbardziej ekscytujące z nich było zwiedzanie położonego na granicy szwajcarsko-francuskiej CERN.

CERN (Europejska Organizacja Badań Jądrowych) jest międzynarodowym instytutem fizyki cząstek elementarnych, do którego należy między innymi Polska. To najważniejszy tego typu instytut na świecie, posiadający największy na świecie akcelerator cząstek, Wielki Zderzacz Hadronów, i największą liczbę laureatów Nagrody Nobla pracujących w jednej instytucji. Podczas wizyty w CERN, uczniowie zapoznali się z badaniami pozwalającymi wyjaśnić powstanie i ewolucję Wszechświata, prowadzonymi w instytucie i zobaczyli elementy używanych w tym celu urządzeń, a także własnoręcznie przeprowadzili eksperymenty dotyczące budowy komory mgłowej i jej wykorzystania do badania promieniowania kosmicznego.

Poza zajęciami w CERN, wzięliśmy udział w wycieczce do Evian , gdzie zapoznaliśmy się z warunkami geologicznymi prowadzącymi do szczególnych właściwości pozyskiwanej stamtąd wody i obejrzeliśmy urządzenia stosowane w jej ujęciu oraz butelkowaniu. Odwiedziliśmy Muzeum Energetyki Wodnej w Vaujany oraz budowę największej hydroelektrowni we Francji, znajdującą się w Gavet w Dolinie Romanche. Elektrownia ta zastąpi sześć obecnie pracujących w okolicy elektrowni wodnych. Zwiedziliśmy też oczyszczalnię ścieków Step Siloe w Annecy.

W ramach zajęć projektowych w szkole zapraszającej zaprezentowaliśmy wypowiedzi naszych uczestników spotkania, wygłoszone podczas debaty na temat korzyści i zagrożeń wynikających z rozwijania i wykorzystania fizyki jądrowej, zatytułowanej "Fizyka jądrowa - błogosławieństwo czy przekleństwo ludzkości?", którą przeprowadziliśmy w naszej szkole. Uczestniczyliśmy również w warsztatach z wykorzystaniem opracowanego w projekcie interaktywnego atlasu elektrowni, w quizie wiedzy związanej z tematyką projektu oraz przeprowadziliśmy kilka doświadczeń chemicznych.

W ramach poznawania okolicy, pojechaliśmy na wycieczkę do Annecy, gdzie między innymi pływaliśmy statkiem po jeziorze o tej samej nazwie, które jest drugim co do wielkości jeziorem we Francji. Zwiedziliśmy też bardzo malowniczą średniowieczną wioskę Yvoire położoną nad Jeziorem Genewskim. Nasza grupa, w oczekiwaniu na pociąg do Aix les Bains po przyjeździe i na samolot w drodze powrotnej, miała również dużo czasu na zwiedzanie Genewy.

Spotkanie było doskonale zorganizowane, obfitujące w działania edukacyjne i na pewno pozwoliło nam znacznie wzbogacić naszą wiedzę, a działania w międzynarodowych grupach zdecydowanie poprawiły umiejętności komunikacji w języku angielskim.

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_close() in /footer.php:25 Stack trace: #0 /news.php(170): require_once() #1 {main} thrown in /footer.php on line 25