W dniu 30 października 2012 roku w naszej szkole odbyły się warsztaty na tajemniczy temat gender., czyli poświęcony powszechnemu wyobrażeniu tego co kobiece i typowo męskie oraz temu jak te niewinne wyobrażenia mogą pokomplikować życie młodym ludziom w dzisiejszym świecie. Trwały one 4 i pół godziny. Udział w nich brało 25 uczniów z różnych klas. Prowadziła je dla nas Agnieszka Sznajder-trenerka organizacji pozarządowej TEA wielokrotna absolwentka kursów edukacji antydyskryminacyjnej.
W czasie tego wydarzenia wykonywaliśmy różne ćwiczenia, których celem było zapoznanie się i uświadomienie sobie ogromu stereotypów krążących w dzisiejszym świecie. Przykładem naszej pracy zespołowej było narysowanie sylwetki mężczyzny bądź kobiety i wypisanie cech, czynności, które są przypisywane danej płci. Każdy z nas, chodź grupa była dość liczna, miał prawo głosu i szansę na wypowiedzenie własnej opinii / wyrażenia swoich emocji bądź też odczuć. Między zadaniami mieliśmy szansę na krótki odpoczynek w postaci dwóch dwudziestominutowych przerw. W tym czasie mogliśmy coś zjeść, napić się czy przedyskutować między sobą nowe wiadomości. Całość odbywała się w miłej i sympatycznej atmosferze. Każdy czuł się swobodnie i był akceptowany w towarzystwie. Bardzo podobała nam się forma w jakiej byliśmy zapoznawani z wiadomościami związanymi z gender oraz tolerancją. Całość miała jak najbardziej pozytywny oddźwięk wśród uczestników. Po zakończonym spotkaniu można było usłyszeć wśród uczniów wiele rozmów na temat tego jak stereotypy wpływają na planowanie naszej przyszłości i naszej kariery życiowej. Wielu z nas temat ten poruszył i zachęcił do dalszych osobistych rozważań.
Poniżej wywiad z p. Agnieszką Sznajder - trenerką równościową, który się odbył 30.10.2012 podczas jej obecności w naszej szkole z okazji przeprowadzanych warsztatów.
Aneta Nicowska: Czy gender jest czymś co wpływa na życie młodych ludzi i na ile refleksja nad tym, świadomość tego może coś zmienić?
p. Agnieszka Sznajder: Gender jest czymÅ›, co niewÄ…tpliwie wpÅ‚ywa na życie mÅ‚odych ludzi. Przejawia siÄ™ to w bardzo różnych obszarach życia codziennego. Możemy zacząć od domu- w jaki sposób np. pewne obowiÄ…zki domowe sÄ… wykonywane przez córki, synów/ dziewczÄ™ta i chÅ‚opców. Przejawia siÄ™ to również w szkole – w jaki sposób nauczyciele, nauczycielki traktujÄ… dziewczÄ™ta i chÅ‚opców, czy w identyczny, czy w jakiÅ› sposób jednak różnicujÄ…, biorÄ…c pod uwagÄ™ ich pÅ‚eć. Wydaje mi siÄ™, że też ma kluczowe znaczenie jeżeli chodzi o wybór przyszÅ‚ej szkoÅ‚y, czy też studiów. DziewczÄ™ta częściej bÄ™dÄ… wybierać te zawody, te specjalizacje, które wpisujÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›nie w pÅ‚eć spoÅ‚eczno-kulturowÄ…, podobnie jak chÅ‚opcy. Niestety potem ma to bezpoÅ›rednie przeÅ‚ożenie na sytuacjÄ™ na rynku pracy. Statystki pokazujÄ…, że osoby z wyksztaÅ‚ceniem humanistycznym sÄ… w najtrudniejszej sytuacji, w najwiÄ™kszym stopniu majÄ… status osób bezrobotnych, a w tej grupie zdecydowanie dominujÄ… dziewczÄ™ta, przez to wÅ‚aÅ›nie, że w sposób stereotypowy dokonywaÅ‚y wyboru. Dlatego też bardzo ważne jest zwracanie uwagi od najmÅ‚odszych lat, co to jest gender. PojawiÅ‚y siÄ™ doradztwa zawodowe, czy też projekty w szkoÅ‚ach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, które umożliwiajÄ… w sposób bardziej Å›wiadomy poznanie czym jest gender i też zastanowienie siÄ™ w jaki sposób może on wpÅ‚ynąć na przyszÅ‚e wybory. Edukacja powinna siÄ™ zaczynać zdecydowanie wczeÅ›niej, czyli np. na etapie przedszkola. PojawiajÄ… siÄ™ przedszkola równoÅ›ciowe, które majÄ… tzw. równoÅ›ciowe programy, gdzie nie ma podziaÅ‚u na zabawy i zabawki dla dziewczynek i dla chÅ‚opców, gdzie wszyscy bawiÄ… siÄ™ we wszystko. SÅ‚uży to pokazaniu, że mężczyzna robiÄ…cy np. obiad w kuchni, czy sprzÄ…tajÄ…cy jest czymÅ› równie naturalnym jak dziewczynka bawiÄ…ca siÄ™ klockami.
A.N.: Dlaczego warto mieć uwrażliwioną, genderową perspektywę w sposobie patrzenia na różne kwestie w życiu?
p. A. S.: Wydaje mi się, że tutaj ważne są przede wszystkim dwie kwestia. Po pierwsze: jeżeli ja mam taką świadomość, to mogę decydować o wyborach związanych z moim życiem w oderwaniu od stereotypów płciowych. Czyli ja mam większą możliwość samorealizacji, samospełnienia, robienia rzeczy, na których mi zależy, a nie tylko dlatego, że inni oczekują, że powinnam je robić. Ważna jest też ta perspektywa nie tylko w kontekście ja, ale też innych. Czyli ja tym samym nie narzucam innym oczekiwań, czyli mam możliwość poznania faktycznie jakim ktoś jest, a nie jaki stereotyp realizuje. Pod tym kątem jest to bardzo ważne. Czyli reasumując: w kategorii samospełnienia, ale też w kategorii dawania innym tej samej możliwości, czyli samorealizacji, wyrażania się w taki sposób, jak dana osoba chce, a nie przez stereotypy.
A.N.: Co może znaczyć gender w szkole? Po co się nim zajmować? Jakie problemy można podejmować z jego perspektywy?
p. A.S.: Chyba zwróciÅ‚abym uwagÄ™ na dwie kwestie. Pierwsza: gender w szkole po to, aby -co już powiedziaÅ‚am wczeÅ›niej- w sposób bardzo Å›wiadomy zastanawiać siÄ™ do jakiej szkoÅ‚y pójść, jakÄ… pracÄ™ wybrać, ponieważ tak na dobrÄ… sprawÄ™ wybory te pojawiajÄ… siÄ™ wczeÅ›nie, np. w szkole gimnazjalnej czy ponadgimnazjalnej. Druga: gender może przejawiać siÄ™ także w caÅ‚ej przestrzeni szkolnej. To też jest moje doÅ›wiadczenie zwiÄ…zane w pracy z nauczycielami czy nauczycielkami, które po np. jednodniowych czy dwudniowych warsztatach same stwierdzajÄ…, że jednak w odmienny sposób traktujÄ… dziewczÄ™ta i chÅ‚opców, w odmienny sposób je nagradzajÄ… albo karzÄ…. Dzieje siÄ™ tak, ponieważ nie majÄ… takiej refleksji, że ten odmienny sposób traktowania wÅ‚aÅ›nie może wynikać z tej pÅ‚ci spoÅ‚eczno-kulturowej (z genderu). Możemy siÄ™ też przyjrzeć w jaki sposób jest zorganizowana przestrzeÅ„ szkolna. Gdzie chÅ‚opcy częściej spÄ™dzajÄ… przerwy, boiska sportowe- jak one sÄ… duże. A gdzie sÄ… dziewczÄ™ta… Można to przeliczyć na konkretne metry kwadratowe. W aktywnoÅ›ciach sportowych na w-fie piÄ™knie wybrzmiewa gender. Na zajÄ™ciach praktyczno-technicznych wciąż pojawiajÄ… siÄ™ sytuacje, że dziewczÄ™ta sÄ… bardziej zachÄ™cane do gotowania, a chÅ‚opcy do zbijania np. karmników. Także wydaje mi siÄ™, że szkoÅ‚a nie jest wolna od genderu, a takim najbardziej ewidentnym tego przykÅ‚adem sÄ… podrÄ™czniki szkolne. Być może na poziomie szkoÅ‚y ponadgimnazjalnej to mniej widać, ale doskonaÅ‚ym tego przykÅ‚adem sÄ… podrÄ™czniki w szkole podstawowej, gdzie widać caÅ‚Ä… masÄ™ stereotypów. JeÅ›li jest przedstawiona mama, to ona przede wszystkim zajmuje siÄ™ domem, nie jest aktywna zawodowo. Tata jest aktywny zawodowo, ale też jest odkrywcÄ… Å›wiata. Dziadkowie – co jest dosyć zabawne- sÄ… przedstawiani jako osoby z siwymi wÅ‚osami, w fotelach bujanych. A przecież rzeczywistość jest inna: kobiety pracujÄ…, mężczyźni również angażujÄ… siÄ™ w prace domowe, a dziadkowie niejednokrotnie sÄ… aktywni zawodowo, a nie sÄ… osobami starszymi z przyprószonÄ… siwiznÄ…. Także genderem w szkole jak najbardziej powinniÅ›my siÄ™ zajmować, powinien on wybrzmiewać na bardzo różnych pÅ‚aszczyznach, aby wspierać w wyborach indywidualnych. Powinien siÄ™ również wiÄ…zać z przeformuÅ‚owaniem caÅ‚ego przekazu edukacyjnego, żeby sprawdzać, czy on nie jest powielany np. w podrÄ™cznikach, podczas zajęć, bo to niestety wciąż ma miejsce.