Podczas spotkania w Lappeenranta nagraliśmy wspólnie hymn projektu, skomponowany przez uczniów rumuńskich z tekstem napisanym przez uczniów włoskich. Towarzyszył nam zespół muzyczny szkoły goszczącej, którego członkowie, poza typowymi instrumentami muzycznymi, grali również na ludowych instrumentach fińskich, jak na przykład kantele, opisywany już w fińskiej epopei ludowej Kalevala instrument szarpany przypominający cytrę. Po nagraniach wzięliśmy udział w warsztatach gry na tym instrumencie. Mieliśmy także warsztaty ludowych pieśni fińskich oraz warsztaty cyrkowe i teatralne, zarówno w szkole cyrkowej, jak i prowadzone przez nauczycielkę ze szkoły zapraszającej. Rozpoczęliśmy również realizację kolejnego zadania projektowego, jakim jest wspólne wystawienie dramatu Burza Szekspira. Dramat został wybrany przez głosowanie na spotkaniu w Policoro we Włoszech i tam również każda szkoła wylosowała scenę, którą powinna przygotować. Naszej szkole przypadła scena pierwsza, którą wystawiliśmy w Finlandii. Oprócz nas swoje sceny pokazali Finowie i Słowacy. Pozostałe grupy będą się prezentować w lutym w Turcji. Poza zajęciami artystycznymi uczestniczyliśmy w warsztatach na uniwersytecie technicznym w Lappeenranta. Budowaliśmy modele turbin wiatrowych i mierzyliśmy ich wydajność, wytwarzaliśmy błony filtrujące najnowszej generacji, a także mieliśmy okazję obserwować zachowanie się cieczy nieniutonowskiej. Zwiedziliśmy też szkołę zapraszającą i wzięliśmy udział w wykładzie na temat fińskiego systemu oświaty, który w każdym badaniu umiejętności i wiedzy uczniów okazuje się najlepszy w Europie. W Finlandii szkoła średnia trwa przeciętnie trzy lata, ale najbardziej zmotywowani kończą ją po dwóch i pół roku, a pracujący wolniej po trzech i pół. Nie ma klas ani jednakowych przedmiotów dla wszystkich. Rok szkolny podzielony jest na pięć okresów, z których każdy kończy się tygodniem egzaminów. Aby ukończyć szkołę, każdy uczeń musi zaliczyć 76 kursów i zdać państwowe egzaminy, podobne do naszej matury. Nauczyciele naszej szkoły partnerskiej proponują uczniom ponad 200 różnych kursów, z których realizowane są te, które wybierze co najmniej ośmiu uczniów. W szkole realizowany jest także program międzynarodowej matury. Szkoła współpracuje z liceum w Imatrze w ten sposób, że niektóre lekcje prowadzone są przez nauczyciela w Lappeenranta i przekazywane przez internet do Imatry, a inne odwrotnie. W ten sposób większa liczba uczniów może skorzystać z najwyższej klasy specjalistów, uczących w obu szkołach.
W ramach poznawania kraju zapraszającego zwiedziliśmy Lappeenranta, malowniczo położone nad jeziorem Saimaa. Obejrzeliśmy pozostałości osiemnastowiecznych fortyfikacji, spacerowaliśmy nad jeziorem, na którym cumowało mnóstwo różnej wielkości łodzi, a także po części uzdrowiskowej. Pojechaliśmy na wycieczkę do Helsinek, gdzie zwiedziliśmy słynny dworzec kolejowy, katedrę luterańską i prawosławną oraz nowoczesny kościół wykuty w skale, a także obejrzeliśmy plac Senacki, port, pomnik Sibeliusa i zamieniony na park cmentarz z 1710 roku, na którym pochowano ofiary epidemii dżumy. Jedną z wielkich atrakcji był wyjazd do położonej w lesie nad jeziorem sauny, usytuowanej w małym drewnianym domku. Rozgrzani w saunie chłodziliśmy się pływając w jeziorze, mimo że temperatura na dworze wynosiła 3 stopnie Celsjusza. Niektórzy z nas mieli także szczęście zobaczyć zorzę polarną, niezwykłe zjawisko widoczne na ogół w rejonach okołobiegunowych.
Mieszkając w domach fińskich rówieśników nasi uczniowie poznawali codzienne życie w Finlandii, a przebywając stale w dużej międzynarodowej grupie mieli mnóstwo okazji do rozmawiania po angielsku i poznawania rówieśników z innych krajów europejskich.
Danuta Czyżewska