Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie
Strona Główna Czwartek, Kwietnia 25, 2024
Comenius
W roku 1995 został wprowadzony w życie program działań Unii Europejskiej o nazwie Socrates. Jego celem jest między innymi promowanie współpracy i wymiany doświadczeń oraz rozszerzenie wymiaru europejskiego w dziedzinie edukacji. Program jest adresowany do wielu różnych odbiorców w sektorze edukacji. Swoje cele i działania realizuje poprzez osiem odrębnych akcji, z których jedna, o nazwie Comenius, dotyczy edukacji szkolnej.



Celem akcji Comenius jest przede wszystkim podniesienie poziomu edukacji szkolnej i wzmocnienie jej wymiaru europejskiego, a także wspieranie nauki języków obcych oraz promowanie świadomości interkulturowej. Comenius dzieli się na trzy akcje, z których Comenius 1 dotyczy współpracy pomiędzy wszystkimi placówkami kształcenia ogólnego, technicznego lub zawodowego na szczeblu poniżej szkolnictwa wyższego.



Projekty akcji Comenius 1 są realizowane przez grupy partnerskie, które tworzą szkoły z krajów Unii Europejskiej, krajów należących do Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) i podpisały układ o Europejskim Obszarze Gospodarczym z UE oraz krajów kandydujących do Unii Europejskiej.



W ramach akcji Comenius 1 wyodrębniono trzy rodzaje projektów : Projekty Szkolne, Projekty Językowe oraz Projekty Rozwoju Szkoły. Projekty Szkolne i Projekty Rozwoju Szkoły realizowane są przez grupy złożone z co najmniej trzech szkół pochodzących z trzech różnych krajów i mogą być finansowane ze środków Unii Europejskiej przez okres do trzech lat. W Projektach Językowych uczestniczą dwie szkoły, które otrzymują wsparcie finansowe przez rok. W każdym typie projektów jedna ze szkół pełni funkcję koordynatora.



Istnieje wiele sposobów znalezienia partnerów do współpracy, od kontaktów osobistych poprzez seminaria kontaktowe, wizyty przygotowawcze czy specjalnie stworzone w tym celu internetowe bazy danych oraz fora, z których najbardziej znane to PartBase i Partner Finding Forum. Szkoły mogą się ubiegać o granty na sfinansowanie udziału swojego przedstawiciela w seminariach kontaktowych lub wizytach przygotowawczych.



Po stworzeniu grupy partnerskiej każda szkoła składa w swojej Agencji Narodowej odpowiedni formularz aplikacyjny. W Polsce funkcję Agencji Narodowej pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Otrzymanie funduszy na realizację projektu zależy od wartości wniosku, a konkurencja jest duża. W naszym kraju na rok szkolny 2005/2006 zostało złożonych około 1600 wniosków aplikacyjnych, z czego nieco poniżej dwóch trzecich mogło uzyskać dofinansowanie. Akceptacja wniosku przez Agencję Narodową nie oznacza automatycznie otrzymania funduszy na realizację projektu. Grant przyznawany jest tylko tym projektom, w których akceptację własnych agencji narodowych uzyskała odpowiednia liczba szkół, co zależy od typu projektu.



Istotą dobrego projektu jest między innymi to, że obejmuje kilka przedmiotów, wykracza poza zakres tematyczny poszczególnych przedmiotów, ale jednocześnie daje się realizować jako integralny element normalnego programu nauczania. Udało nam się włączyć realizację projektu w tematykę wielu przedmiotów, jak język ojczysty, języki obce, historia, wiedza o kulturze, fizyka, wychowanie fizyczne oraz technologia informacyjna. Połączenie tak wielu różnych przedmiotów nie było łatwe i wymagało od nas sporej inwencji.



Wyniki naszych działań zamierzamy zaprezentować w postaci opracowań pisemnych, filmów dokumentujących naszą pracę, jak nauka tańca, przeprowadzanie doświadczeń fizycznych czy imprezy poświęcone kulturze naszego kraju oraz krajów partnerskich, prezentacje multimedialne, informacje w prasie oraz na stronie internetowej naszej szkoły i szkół partnerskich. Chcielibyśmy także wydać broszurę przedstawiającą materiały zgromadzone podczas pracy nad projektem, czego podjęła się szkoła irlandzka. Szkoła rumuńska miała opracować witrynę internetową z forum dyskusyjnym, ale niestety jej wniosek nie uzyskał akceptacji z powodu braku funduszy.



Kontakty ze szkołami partnerskimi odbywają się głównie drogą elektroniczną. Ponadto planowaliśmy w ciągu roku dwie wizyty robocze w szkołach partnerskich, z czego jedna nie może dojść do skutku ze względu na odrzucenie wniosku szkoły litewskiej, która miała być jej gospodarzem. W każdej z nich miało uczestniczyć dwóch uczniów i dwóch nauczycieli. Wyjazd nauczycieli jest w pełni finansowany z funduszy Unii Europejskiej, natomiast w przypadku uczniów jedynie podróż i ubezpieczenie. Szkoła zapraszająca zobowiązana jest zapewnić im zakwaterowanie i wyżywienie. Grant Comeniusa nie zapewnia jednak funduszy na przejazdy lokalne za granicą oraz bilety wstępu dla uczniów. Nie możemy również finansować z niego pobytu gości zagranicznych w naszym mieście.



Działania podejmowane w czasie trwania projektu stwarzają naszym uczniom znakomitą okazję do korzystania z różnych źródeł informacji, stosowania nowoczesnych technologii, a przede wszystkim używania języka angielskiego jako narzędzia komunikacji i poznania. Pozwalają im zetknąć się z innymi, nie nauczanymi w szkole językami, jak włoski czy irlandzki. Umożliwiają doskonalenie umiejętności selekcjonowania i opracowywania informacji, dostrzegania podobieństw i różnic między kulturami różnych narodów oraz umiejętności interpretowania zjawisk kulturowych w kontekście historycznym i wiedzy na temat współczesności. Kształtują postawy otwartości, ciekawości, tolerancji i poszanowania prawa do odmienności. Są to korzyści wykraczające daleko poza wiedzę o pieśniach i tańcach ludów Europy.



Realizacja projektu w ramach akcji Comenius 1 stanowi znakomitą okazję do promocji zarówno naszej szkoły, jak i naszego miasta na forum europejskim. Daje naszej placówce dostęp do funduszy Unii Europejskiej, co w warunkach znacznego niedofinansowania oświaty w naszym kraju jest nie do przecenienia. Pozwala również na wymianę doświadczeń z podobnymi placówkami w innych krajach europejskich, co z pewnością zaowocuje wzbogaceniem warsztatu pracy w naszej szkole.





Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_close() in /footer.php:25 Stack trace: #0 /readarticle.php(59): require_once() #1 {main} thrown in /footer.php on line 25