Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie
Strona Główna Pi±tek, Kwietnia 26, 2024
Zakończenie projektu

Zakończenie projektu


Dnia 31 lipca 2010 nastÄ…piÅ‚o oficjalne zakoÅ„czenie dziaÅ‚aÅ„ w ramach projektu „Zdrowe ciaÅ‚o, zdrowy duch, zdrowe Å›rodowisko”, realizowanego od 1 sierpnia 2008 przez LO im. Stefana Å»eromskiego w Å»yrardowie we współpracy z dziewiÄ™cioma innymi szkoÅ‚ami europejskimi.

Naszymi partnerami w projekcie były następujące szkoły:

  • COU „NikoÅ‚aj Katranov” ze Svishtov w BuÅ‚garii,
  • IES Bernat Metge z Barcelony w Hiszpanii,
  • Gelvonu vidurine mokykla z Gelvonai na Litwie,
  • Escola Profissional de Moura z Moury w Portugalii,
  • Grupul Scolar “Aurel Vlaicu” z Cluj-Napoca w Rumunii,
  • Maresal Fevzi Cakmak Lisesi z Samsun w Turcji,
  • I. Béla Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola z Szekszárd na WÄ™grzech,
  • Penn Hall Specialist Special School z Wolverhampton w Wielkiej Brytanii
  • IPSSAR "Pietro Piazza" z Palermo na Sycylii we WÅ‚oszech.
Był to wielostronny projekt europejskiej współpracy szkół realizowany w ramach akcji Comenius w programie Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie. Otrzymaliśmy na ten cel grant w wysokości 24 tysięcy euro. Nasza szkoła pełniła w projekcie rolę koordynatora, miała zatem największe obowiązki i spadała na nią największa odpowiedzialność za efekty pracy wszystkich.

W projekcie badaliśmy główne czynniki determinujące zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka oraz jakość środowiska naturalnego. Poznawaliśmy stan opieki zdrowotnej w naszych krajach i miejscowościach oraz sprawdzaliśmy, jakie są możliwości zadbania o własne zdrowie i dobre samopoczucie w miejscu, gdzie mieszkamy. Uczyliśmy się, jak należy dbać o własne zdrowie, jak rozwijać osobowość i badaliśmy, co robią nasi uczniowie w tym zakresie. Poznawaliśmy sposoby ochrony środowiska i sprawdzaliśmy, co się robi w tym kierunku w naszych krajach i naszych rejonach. Promowaliśmy twórczość naszych uczniów i wspieraliśmy ich w pracy na rzecz dzieci ubogich lub zagrożonych demoralizacją, oraz ludzi starszych.

OpracowaliÅ›my i przeprowadziliÅ›my ankietÄ™ badajÄ…cÄ… tryb życia naszych uczniów i ich rodzin. ZorganizowaliÅ›my imprezÄ™ uczÄ…cÄ… ukÅ‚adania zdrowych jadÅ‚ospisów i higieny w kuchni, a także wydaliÅ›my książkÄ™ kucharskÄ… zawierajÄ…cÄ… tradycyjne potrawy naszego narodu. PrzeprowadziliÅ›my wywiady z pracownikami sÅ‚użby zdrowia na temat programów profilaktycznych w naszym powiecie i opracowaliÅ›my raport o dostÄ™pie do różnych procedur medycznych na poziome powiatu i kraju. ZorganizowaliÅ›my wycieczkÄ™ rowerowÄ… do Bolimowskiego Parku Krajobrazowego oraz autokarowÄ… do Geotermii Mazowieckiej w Mszczonowie, ZakÅ‚adu Utylizacji Odpadów Medycznych, oczyszczalni Å›cieków w Å»yrardowie i wysypiska Å›mieci w SÅ‚abomierzu, a nastÄ™pnie przygotowaliÅ›my prezentacjÄ™ PPT o ochronie Å›rodowiska w naszym rejonie oraz nakrÄ™ciliÅ›my film pokazujÄ…cy pracÄ™ wymienionych instytucji. PrzeprowadziliÅ›my wywiad z wÅ‚aÅ›cicielem gospodarstwa zasilanego energiÄ… wiatrowÄ… i opracowaliÅ›my prezentacjÄ™ PPT na temat zastosowania energii odnawialnych. ZorganizowaliÅ›my imprezy sportowe “Dbaj o zdrowie” oraz “Maraton fitness” i przygotowaliÅ›my wystawÄ™ zdjęć oraz książeczkÄ™ zawierajÄ…cÄ… ćwiczenia ogólnorozwojowe, ilustrowanÄ… zdjÄ™ciami naszych uczniów demonstrujÄ…cych sposób ich wykonywania. NakrÄ™ciliÅ›my film pokazujÄ…cy imprezy zwiÄ…zane ze Å›wiÄ™tami religijnymi w naszej szkole i przygotowaliÅ›my prezentacjÄ™ PPT przedstawiajÄ…cÄ… pracÄ™ charytatywnÄ… naszych uczniów. WydaliÅ›my książeczkÄ™ z wierszami naszych uczniów wraz z pÅ‚ytÄ… zawierajÄ…cÄ… wiersze w wersji audio, a także broszurÄ™ na temat godnoÅ›ci osoby ludzkiej w naukach Jana PawÅ‚a II. ZorganizowaliÅ›my imprezy prezentujÄ…ce kraje, z którymi współpracujemy. NapisaliÅ›my wiele artykułów do gazet na temat naszych dziaÅ‚aÅ„.
Podobne działania przeprowadzili nasi partnerzy w swoich szkołach i swoich rejonach. Zebrane materiały zostały wydane w postaci wspólnych anglojęzycznych prezentacji PPT, raportów, książeczek i broszur.

W ramach projektu odbyło się osiem spotkań roboczych -w Svishtow , w Barcelonie, w Szekszard, w Palermo, w Samsun, w Cluj-Napoca, w Żyrardowie i w Wolverhampton, w których uczestniczyło łącznie 46 osób z naszej szkoły, w tym 31 uczniów.
W spotkaniu w Żyrardowie, które odbyło się w dniach 11-17 kwietnia 2010, wzięło udział 33 uczniów i 25 nauczycieli ze wszystkich 9 krajów, które z nami współpracowały.
Dzięki wielkiemu zaangażowaniu i gościnności naszych uczniów i ich rodziców, wszyscy zagraniczni uczniowie znaleźli przyjazny polski dom, w którym mogli zamieszkać na czas pobytu w Żyrardowie. Po raz kolejny okazało się, że mamy najbardziej otwarte rodziny w Europie, gdyż żadnemu z naszych partnerów nie udało się zaprosić do domów aż tylu uczniów.

Spotkanie w Żyrardowie było dla nas ogromnym wyzwaniem nie tylko ze względu na liczbę gości, ale także na wydarzenia losowe, które mu towarzyszyły. 10 kwietnia, tuż przed przyjazdem naszych gości, na lotnisku w Smoleńsku rozbił się samolot prezydencki, a 16 kwietnia po południu zamknięto wszystkie polskie lotniska z powodu wybuchu wulkanu na Islandii, który miał miejsce poprzedniego dnia. Naszym gościom z Portugalii i Turcji udało się jeszcze odlecieć normalnie, ale pozostali, poza Węgrami i Litwinami, którzy przyjechali pociągiem, zostali uwięzieni w naszym kraju. Mieliśmy nie lada problem, żeby ich wszystkich bezpiecznie wysłać do domów.
Nasze rodziny stanęły na wysokości zadania i żadna nie odmówiła goszczenia zagranicznych uczniów aż do wyjazdu, co w niektórych przypadkach oznaczało cztery dodatkowe dni. W końcu udało nam się wyekspediować Bułgarów i Rumunów pociągiem z przesiadką w Budapeszcie, Włochów z dwiema przesiadkami, Anglików taksówką, a Hiszpanów autobusem. Sądzę, że wszyscy uczestnicy tych wydarzeń długo je będą pamiętali.

Na spotkaniach prezentowaliśmy innym uczestnikom działania krajowe i braliśmy udział w we wspólnych działaniach projektowych na miejscu, między innymi w wycieczkach związanych z tematyką projektu, a także w wycieczkach krajoznawczych i imprezach kulturalnych. Byliśmy w parkach narodowych i ogrodach botanicznych, kąpaliśmy się w wodach geotermalnych i obmywaliśmy ciała w łaźni tureckiej, zwiedzaliśmy przetwórnie odpadów i oczyszczalnie ścieków, elektrownię jądrową i fabrykę soli pozyskiwanej z wody morskiej, próbowaliśmy tradycyjnych potraw wielu narodów, uczyliśmy się tańców ludowych i lokalnych technik plastycznych. Uczestniczyliśmy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, spotykaliśmy się z miejscowymi władzami i innymi ciekawymi ludźmi. Uczniowie mieszkali w domach miejscowych uczniów, poznając w ten sposób lokalne obyczaje i kulturę danego kraju, a także używając języka angielskiego do komunikacji w codziennych sytuacjach.

Działania projektowe nie tylko uświadamiały uczniom ważność ochrony zdrowia i środowiska oraz rozwoju osobowości i uczyły ich odpowiednich nawyków, ale także przełamywały stereotypy na temat innych narodów, uczyły szacunku dla inności, umiejętności funkcjonowania w zróżnicowanym kulturowo, ekonomicznie i językowo środowisku oraz pracy zespołowej wymagającej posługiwania się językami obcymi i nowoczesnymi technologiami, a są to najważniejsze umiejętności potrzebne nowoczesnemu obywatelowi zjednoczonej Europy.

Projekt wniósÅ‚ także przyczynek do integracji rodziców, lokalnych wÅ‚adz i innych instytucji ze szkoÅ‚Ä…. Poza wspomnianÄ… już goÅ›cinnoÅ›ciÄ… rodziców, warto również podkreÅ›lić ich wkÅ‚ad w program kulturalny spotkania w Å»yrardowie. Przedstawienie „PchÅ‚a Szachrajka” w ich wykonaniu wprawiÅ‚o w zachwyt nie tylko tych, którzy rozumieli polskie dialogi. WÅ‚adze miejskie wspomagaÅ‚y nas finansowo przy organizacji spotkania w Å»yrardowie i zapewniaÅ‚y materiaÅ‚y promocyjne oraz prezenty dla gospodarzy spotkaÅ„ zagranicznych. Fabryka Wyrobów Lnianych Å»yrardów podarowaÅ‚a nam wspaniaÅ‚e obrusy dla naszych partnerów i zorganizowaÅ‚a bardzo interesujÄ…cÄ… wycieczkÄ™ do fabryki i sklepu. Centrum Kultury zapewniÅ‚o salÄ™ i fachowe prowadzenie pożegnalnego spotkania z gośćmi. PrzedsiÄ™biorstwo transportowe Emka-Trans wynajmowaÅ‚o nam autokary na szczególnie korzystnych zasadach. ChcieliÅ›my tÄ… drogÄ… raz jeszcze wyrazić im wszystkim naszÄ… wdziÄ™czność.

Szczególne podziękowanie pragniemy złożyć Starostwu Powiatowemu. Bez przychylności Organu Prowadzącego, którym w momencie podpisywania umowy był powiat, taki projekt nie byłby możliwy. Organ Prowadzący nie tylko podpisuje umowę z Agencją Narodową w imieniu szkoły, ale także zapewnia na potrzeby projektu 20% grantu, które zostaną zrefundowane dopiero po wykonaniu wszystkich działań zadeklarowanych we wniosku aplikacyjnym, złożeniu wszystkich wymaganych raportów przez koordynatora i ich przyjęciu przez Agencję Narodową. Powiat był instytucją prawnie odpowiedzialną za projekt także w drugim roku jego realizacji, mimo zmiany Organu Prowadzącego, i wspierał nasze działania do końca, zapewniając wkład finansowy, obsługę księgową i materiały promocyjne. Dziękuję panu staroście za zrozumienie wymagań nowoczesnej edukacji europejskiej i zaufanie, jakim obdarzył naszą szkołę i mnie jako koordynatorkę projektu, składając podpis pod naszymi zobowiązaniami. Jestem również bardzo wdzięczna pani skarbnik powiatu za jej profesjonalizm i sprawną obsługę księgową projektu. Bez jej fachowości i zaangażowania, trudna praca koordynatora byłaby o wiele bardziej uciążliwa.

Międzynarodowy projekt współpracy szkół na każdym etapie realizacji wymaga nie tylko ogromnego zaangażowania nauczycieli i uczniów szkoły, która w nim uczestniczy, ale także całego środowiska. Na sukces zakończonego właśnie projektu złożyła się praca kilkanaściorga nauczycieli i dziesiątków uczniów naszej szkoły, ogromna otwartość, inicjatywa i umiejętność pozyskiwania pomocy z zewnątrz naszej dyrekcji, otwartość, gościnność i serdeczność rodziców naszych uczniów oraz przychylność i wsparcie władz i wielu różnych instytucji z naszego miasta i powiatu.
Nasza szkoła zdobyła właśnie kolejny grant Unii Europejskiej na realizację projektu europejskiego. Mam głęboką nadzieję, że i ten projekt spotka się z tak wielką przychylnością środowiska i za dwa lata będziemy mogli świętować jego powodzenie.

Danuta Czyżewska,
LO im. S. Żeromskiego,
nauczycielka języka angielskiego,
koordynator projektu.


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_close() in /footer.php:25 Stack trace: #0 /readarticle.php(59): require_once() #1 {main} thrown in /footer.php on line 25