Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie
Strona Główna Pi±tek, Kwietnia 19, 2024
Nowe Projekty Europejskie w LO im. S. Żeromskiego

Nowe Projekty Europejskie w LO im. S. Żeromskiego


LO im. S. Żeromskiego od roku 2005 nieprzerwanie realizowało europejskie projekty partnerskiej współpracy szkół w ramach programu Comenius, zawsze pełniąc w nich rolę koordynatora. W ciągu tych pięciu lat współpracowaliśmy z piętnastoma różnymi szkołami z czternastu krajów, poznając ich kulturę, język, obyczaje, życie rodzinne i szkolne, systemy edukacji, a także nawiązując przyjaźnie za granicą. Kontakty te były dla wszystkich uczestników projektów zarówno wielkim wyzwaniem, jak i prawdziwą przygodą, źródłem ogromnej satysfakcji i rozwoju.

Åšwiadomi wielorakich korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…cych z tego typu współpracy miÄ™dzynarodowej, nie mieliÅ›my żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci, że należy jÄ… kontynuować, mimo że z powodu zakoÅ„czenia projektu „Zdrowe ciaÅ‚o, zdrowy duch, zdrowe Å›rodowisko” musieliÅ›my siÄ™ rozstać z partnerami z ostatnich dwóch lat. Szanse na zdobycie kolejnego grantu Comeniusa byÅ‚y bardzo niewielkie, ponieważ w Polsce o ten grant aplikuje bardzo wiele szkół, a ponadto te, które w ciÄ…gu ostatnich piÄ™ciu lat z niego korzystaÅ‚y, otrzymujÄ… ujemne punkty. JeÅ›li chcÄ… pokonać konkurencjÄ™, muszÄ… przygotować znacznie lepsze wnioski niż szkoÅ‚y, które takiego grantu nie dostaÅ‚y.

Jako szkoła koordynująca dwa poprzednie projekty, mieliśmy wielkie doświadczenie i dużo wiedzy na temat poszukiwania partnerów do współpracy, procedury ubiegania się o grant, przygotowywania wniosków aplikacyjnych oraz wybierania tematyki projektu w sposób gwarantujący możliwie największe szanse powodzenia. Uznaliśmy więc, że warto próbować, mimo świadomości, iż ogrom pracy włożonej w zbudowanie grupy partnerskiej, stworzenie projektu i opracowanie wniosku najprawdopodobniej pójdzie na marne.
Do swojej pracy koordynatora podeszłam bardzo metodycznie, aby zmaksymalizować szanse powodzenia. Przestudiowałam raporty Agencji Narodowej, z których dowiedziałam się, że najrzadziej wybieraną przez szkoły tematyką projektów jest przedsiębiorczość, sprawdziłam, że rozwijanie przedsiębiorczości jest jednym z celów odnowionej Strategii Lizbońskiej i uznałam, że warto zainteresować się tą tematyką, zwłaszcza że mamy w szkole bardzo zaangażowaną, otwartą na nowe pomysły i odnoszącą wiele sukcesów nauczycielkę tego przedmiotu, którą bez większego trudu przekonałam do swojego pomysłu.
Danusia Paluchowska, bo o niej mowa, przygotowaÅ‚a plan dziaÅ‚aÅ„ w swoim przedmiocie, a ja opracowaÅ‚am go zgodnie z wymogami unijnymi i zaprezentowaÅ‚am szkoÅ‚om europejskim. ZnalazÅ‚am szkoÅ‚y z krajów, z którymi nigdy nie współpracowaliÅ›my, i bardzo szybko przygotowaliÅ›my razem wniosek aplikacyjny. Niestety, tuż przed ostatecznym terminem skÅ‚adania wniosków do Agencji Narodowej z projektu wycofaÅ‚y siÄ™ trzy szkoÅ‚y i trzeba byÅ‚o szukać nowych partnerów. Mimo nieprzewidzianych perypetii, udaÅ‚o nam siÄ™ uzupeÅ‚nić grupÄ™ o trzy nowe szkoÅ‚y - niestety, z krajów, z których już wczeÅ›niej mieliÅ›my partnerów – i zÅ‚ożyliÅ›my wniosek na czas.

Ze względu na małe prawdopodobieństwo uzyskania grantu, postanowiłam działać dwutorowo. Poza złożeniem wniosku o grant Comeniusa odpowiedziałam na ogłoszenie szkoły z Danii, która szukała partnera do wymiany uczniów. Oprócz nas zainteresowanie wyraziło czternaście innych szkół, niektóre z miejsc tak atrakcyjnych klimatycznie i turystycznie jak Hiszpania czy Włochy, nie bardzo więc wierzyłam, że Duńczycy wybiorą właśnie nas, zwłaszcza że zainteresowanych mogło być więcej, bo niektóre szkoły mogły napisać wprost na adres szkoły duńskiej. Nie mieliśmy jednak nic do stracenia, poza czasem, jaki należało poświęcić na przekonanie szkoły duńskiej i ewentualne uzgadnianie szczegółów współpracy.

Sukces okazał się podwójny. Dostaliśmy grant Comeniusa, a wraz z nami cztery z sześciu szkół, z którymi składaliśmy wniosek. Duńczycy natomiast nie mieli wątpliwości, że nasze doświadczenie i dotychczasowe sukcesy we współpracy międzynarodowej są lepszą gwarancją powodzenia niż piękna pogoda we Włoszech czy w Hiszpanii.
Muszę powiedzieć, że trochę się obawiałam, iż nakład pracy niezbędnej do sprawnego koordynowania obu przedsięwzięć może przerosnąć moje możliwości, zwłaszcza czasowe, bo przecież koordynowanie projektów europejskich nie jest moim jedynym zajęciem. Prezydent Andrzej Wilk, szef naszego aktualnego organu prowadzącego, okazał się jednak bardzo otwarty na nowe trendy w oświacie i swoją decyzją stworzenia dla mnie specjalnego stanowiska, z czym wiąże się zmniejszenie liczby godzin dydaktycznych, stworzył mi warunki do rozwijania tego typu działalności. Chciałabym tutaj wyrazić swoje uznanie dla takiej postawy prezydenta, gdyż w naszym kraju, inaczej niż w niektórych krajach europejskich, nie ma żadnych rozwiązań systemowych, regulujących pracę koordynatorów międzynarodowych projektów współpracy szkół. Stworzenie nowego stanowiska wymagało niemałej elastyczności i wyjścia poza utarte szablony, co w urzędach chyba niezbyt często się zdarza.

Od poczÄ…tku tego roku szkolnego realizujemy zatem projekt Comeniusa pod tytuÅ‚em „PrzedsiÄ™biorczość naszym paszportem do przyszÅ‚oÅ›ci” we współpracy z nastÄ™pujÄ…cymi czterema szkoÅ‚ami:

  • Spanga Gymnasium i. Stockholm ze Sztokholmu w Szwecji
  • Larkin Community College z Dublina w Irlandii
  • Anafartalar Ticaret Meslek Lisesi z Ankary w Turcji
  • Liceo Artistico "Paolo Candiani" z Busto Arsizio we WÅ‚oszech

Z powodu braku funduszy projekt zostaÅ‚ odrzucony w BuÅ‚garii i Rumunii. Warto zauważyć, że liceo artistico nie oznacza we WÅ‚oszech szkoÅ‚y artystycznej, ale liceum o profilu humanistycznym. W tym kraju istniejÄ… dwa typy liceów – artistico i scientifico, przy czym to ostatnie oznacza liceum o profilu przyrodniczym.
Nasza szkoła otrzymała najwyższy możliwy grant, czyli 20 000 euro na realizację projektu przez dwa lata. Warunkiem bezzwrotnego dysponowania tymi pieniędzmi jest wykonanie wszystkich zadań projektowych zgłoszonych we wniosku oraz udział w wyjazdach zagranicznych co najmniej 24 osób w czasie trwania projektu.
W tym roku szkolnym w listopadzie jedziemy do Irlandii, w marcu lub kwietniu do Turcji, natomiast w przyszłym roku szkolnym w październiku wybieramy się do Włoch, a w lutym do Szwecji. W marcu lub w kwietniu 2012 wszyscy przyjeżdżają do Żyrardowa.

Oprócz tego organizujemy wymianÄ™ uczniów z Haarby Efterskole z Haarby w Danii. „Efterskole” to bardzo ciekawy typ szkoÅ‚y, nie wystÄ™pujÄ…cy w naszym systemie edukacji. Jest to tak zwana szkoÅ‚a przejÅ›ciowa, pomiÄ™dzy naszym gimnazjum i liceum, która realizuje specyficzny program, majÄ…cy na celu wszechstronny rozwój ucznia, i jest szkoÅ‚Ä… nieobowiÄ…zkowÄ…. IstniejÄ… szkoÅ‚y tego typu o różnych profilach – nasza szkoÅ‚a partnerska ma profil jÄ™zykowo-sportowy. SÄ… też szkoÅ‚y artystyczne, teatralne i wiele innych.
Wszystkie takie szkoÅ‚y sÄ… szkoÅ‚ami z internatem, w którym mieszkajÄ… wszyscy uczniowie. Wszyscy też muszÄ… uczestniczyć w wymianie miÄ™dzynarodowej. Po roku spÄ™dzonym w takiej szkole mÅ‚odzież kontynuuje naukÄ™ w „zwykÅ‚ym” liceum, nastawionym przede wszystkim na przygotowanie uczniów do podjÄ™cia wyższych studiów. JeÅ›li ktoÅ› nie chce uczÄ™szczać do takiej szkoÅ‚y, idzie od razu do liceum, technikum lub szkoÅ‚y zawodowej.
24 października 24-osobowa grupa naszych uczniów wraz z dwójką nauczycieli wybiera się na tydzień do Haarby, a podobna grupa z Danii przyjeżdża do Żyrardowa 14 marca.

Bieżący rok szkolny będzie więc dla nas bardzo pracowity, ale zarazem obfitujący w możliwości rozwoju i przeżycia fascynujących przygód. Po bardzo pozytywnych doświadczeniach z poprzednich projektów zabieramy się do pracy z dużym zapałem i z wiarą, że kolejne projekty będą równie pouczające i wzbogacające jak poprzednie, a także pozwolą nam poszerzyć krąg naszych przyjaźni o nowe kraje europejskie.

Danuta Czyżewska,
nauczycielka języka angielskiego,
koordynator projektów europejskich.


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_close() in /footer.php:25 Stack trace: #0 /readarticle.php(59): require_once() #1 {main} thrown in /footer.php on line 25