Praca uczniem zdolnym realizuje się w naszej szkole na trzy sposoby: w kształceniu przedmiotowym, w ramach ścieżek edukacyjnych oraz w różnych formach aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej, bardzo często przyjmując formułę projektu edukacyjnego. Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie to placówka, w której od kilku lat w ramach ogłaszanych przez instytucje pozarządowe programów są realizowane różne projekty w zakresie edukacji, kultury czy kampanii społecznych. Jest to możliwe, ponieważ wnioski składane przez szkołę w konkursach grantowych pozyskują akceptację instytucji ogłaszających programy społecznych działań. Ogół z tych projektów jest adresowany min. do uczniów zdolnych, tzn., nie tylko mających wysokie osiągnięcia na nauczanych w szkole przedmiotach, ale osób twórczych, utalentowanych w różnych innych obszarach niż ujęte w programach edukacji przedmiotowej, posiadających tzw. talenty „specjalne”. Podejmowane do realizacji w szkole projekty, uzupełniając na tym etapie nauczania niezbędne metody słowne, stwarzają ciekawe warunki do aktywizacji uczniów oraz rozwijają ich umiejętności prowadzenia badań naukowych. Edukacja taka wychodzi poza mury szkoły i zainteresowanym daje efekt w postaci rzetelnej wiedzy i kultury społecznej, obywatelskiej. Najważniejszą kwestią dla projektów jest opracowanie ciekawej idei, która ma się w nich materializować. Zwykle tworzy ją w ścisłej współpracy z nauczycielem nieformalna grupa młodzieżowych liderów. Z autorstwem tego typu działań w wymienionej placówce bywa różnie. Nieraz to młodzież zgłasza pomysł, a nauczyciel wspomaga ją jedynie w nadaniu idei odpowiedniego formalnie kształtu, ale są też sytuacje, gdy nauczyciel promuje swój pomysł i po zachęceniu grupy młodzieży oraz za zgodą dyrekcji może starać się o pozyskanie do współpracy reszty społeczności szkolnej oraz chętnych z otoczenia. Rozmaite działania składające się na projekt nie mają z założenia formalnie i organizacyjnie wiele wspólnego z działalnością szkoły w ramach przewidywanego siatką godzin nauczania. Jednak projekty podejmowane z inicjatywy szkoły na ogół skutecznie integrują wszystkie cele edukacyjne, a tym samym sprzyjają realizacji jej zadań, gdy myśli się o nich ponadprzedmiotowo. Wynika z tego, że szkoła uczestnicząc w takich przedsięwzięciach, skuteczniej realizuje misję holistycznego kształcenia stanowiącego ciekawą , motywującą do wysiłku ofertę uczenia się i działania dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Na pewno lepiej też służy harmonijnemu rozwojowi indywidualności wszystkich angażujących się w nie uczniów, jednocześnie przygotowując ich do życia w społeczeństwie obywatelskim, do sprostania wyzwaniom współczesnego świata. Takie przedsięwzięcia jak projekty pozwalają włączać społeczność szkolną w życie lokalnej wspólnoty, a nawet animować w tym środowisku działania wg własnych pomysłów . Autorzy projektów realizowanych w naszej placówce pamiętają zawsze o tym, że treści czy problematyka działań projektowych może mieć miejsce w realizacji zadań dydaktycznych z różnych przedmiotów, ale w projekcie musi zaistnieć w całkiem inaczej zorganizowanej niż lekcja- przestrzeni. Czas zadań projektu nigdy nie może pokrywać się z czasem lekcji . Zadania projektowe dotychczas realizowane w LO im St. Żeromskiego to tematyczne wycieczki, plenery, sesje , prezentacje, konkursy oraz różne działania także na rzecz otoczenia. Warto podkreślić, że nauczyciele tworzący koncepcje tych projektów i angażujący się w ich realizację bardzo doceniają wychowawczy walor takiej współpracy z młodzieżą. Zawsze mówią o szczególnym postępie w zakresie kształtowania postaw odpowiedzialności czy przedsiębiorczości młodzieży zaangażowanej w takich przedsięwzięciach. Wszystkie dotychczasowe inicjatywy projektowe na pewno w ocenie nauczycieli sprzyjały integracji międzyprzedmiotowej w szkole . Realizacja projektu adresowanego do otoczenia i otwarta na jego udział to również niezaprzeczalnie naturalna promocja szkoły . Zawsze w ramach działań w formule projektu placówka pozyskuje do współpracy różne instytucje i osoby, które je reprezentują. Poszerza tym samym krąg tzw. sympatyków, ewentualnych sponsorów, profesjonalistów z różnych dziedzin, którzy również w całkiem innych okolicznościach jak projekt, mogą zaprzyjaźnioną placówkę wspomagać na różne sposoby. Podsumowując, warto zaznaczyć, że w problematyce godzin wychowawczych przed podejmowaniem pracy w projektach, szkoła uwzględnia wybrane zagadnienia związane z zarządzaniem nimi. Przeprowadza się więc warsztaty skutecznej komunikacji w grupie i poza nią, warsztaty rozwiązywania konfliktów oraz planowania i finansowego organizowania zaplanowanego przedsięwzięcia. Nie bez znaczenia również jest zapoznawanie młodzieży z podstawowymi zagadnieniami w zakresie public relations. Zresztą przynosi to ewidentne korzyści w rozwijaniu jej umiejętności w zakresie promocji szkoły. Nabyte doświadczenie i rozwinięte w toku takich zajęć oraz w czasie samych działań projektowych kompetencje procentują nie tylko w działalności szkoły, ale także w samodzielnych działaniach młodzieży podejmowanych w środowisku lokalnym. Na co mamy liczne przykłady .
|