Praca uczniem zdolnym realizuje się w naszej szkole   na trzy sposoby: w ksztaÅ‚ceniu przedmiotowym, w ramach Å›cieżek edukacyjnych oraz w różnych formach aktywnoÅ›ci pozalekcyjnej i pozaszkolnej, bardzo czÄ™sto przyjmujÄ…c formułę projektu edukacyjnego.            Liceum OgólnoksztaÅ‚cÄ…ce im. Stefana Å»eromskiego w Å»yrardowie to placówka, w której od kilku lat w ramach ogÅ‚aszanych przez instytucje pozarzÄ…dowe programów sÄ… realizowane różne projekty w  zakresie edukacji, kultury czy kampanii spoÅ‚ecznych. Jest to możliwe, ponieważ wnioski skÅ‚adane przez szkołę w konkursach grantowych pozyskujÄ… akceptacjÄ™ instytucji ogÅ‚aszajÄ…cych programy spoÅ‚ecznych dziaÅ‚aÅ„. Ogół z tych projektów jest adresowany min. do uczniów zdolnych, tzn., nie tylko majÄ…cych wysokie osiÄ…gniÄ™cia na nauczanych w szkole przedmiotach, ale osób twórczych, utalentowanych w różnych innych obszarach niż ujÄ™te w programach edukacji przedmiotowej, posiadajÄ…cych tzw. talenty „specjalne”. Podejmowane do realizacji w szkole projekty, uzupeÅ‚niajÄ…c na tym etapie nauczania niezbÄ™dne metody sÅ‚owne, stwarzajÄ… ciekawe warunki do aktywizacji uczniów oraz rozwijajÄ… ich umiejÄ™tnoÅ›ci prowadzenia badaÅ„ naukowych. Edukacja taka wychodzi poza mury szkoÅ‚y i zainteresowanym daje efekt w postaci rzetelnej wiedzy i kultury spoÅ‚ecznej, obywatelskiej. NajważniejszÄ… kwestiÄ… dla projektów jest opracowanie ciekawej idei, która ma siÄ™ w nich materializować. Zwykle tworzy jÄ… w Å›cisÅ‚ej współpracy z nauczycielem nieformalna grupa mÅ‚odzieżowych liderów. Z autorstwem tego typu dziaÅ‚ań w wymienionej placówce bywa różnie. Nieraz to mÅ‚odzież zgÅ‚asza pomysÅ‚, a nauczyciel wspomaga jÄ… jedynie w nadaniu idei odpowiedniego formalnie ksztaÅ‚tu, ale sÄ… też sytuacje, gdy nauczyciel promuje swój pomysÅ‚ i po zachÄ™ceniu grupy mÅ‚odzieży oraz za zgodÄ… dyrekcji może starać się  o pozyskanie do współpracy reszty spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej oraz chÄ™tnych z otoczenia. Rozmaite dziaÅ‚ania skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ na projekt nie majÄ… z zaÅ‚ożenia formalnie i organizacyjnie wiele wspólnego z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… szkoÅ‚y w ramach przewidywanego siatkÄ… godzin nauczania. Jednak projekty podejmowane z inicjatywy szkoÅ‚y na ogół skutecznie integrujÄ… wszystkie cele edukacyjne, a tym samym sprzyjajÄ… realizacji jej zadaÅ„, gdy myÅ›li siÄ™ o nich ponadprzedmiotowo. Wynika z tego, że szkoÅ‚a uczestniczÄ…c w takich przedsiÄ™wziÄ™ciach, skuteczniej realizuje misjÄ™ holistycznego ksztaÅ‚cenia stanowiÄ…cego ciekawÄ… , motywujÄ…cÄ… do wysiÅ‚ku ofertÄ™ uczenia siÄ™ i dziaÅ‚ania dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Na pewno lepiej też sÅ‚uży harmonijnemu rozwojowi indywidualnoÅ›ci wszystkich angażujÄ…cych siÄ™ w nie uczniów, jednoczeÅ›nie przygotowujÄ…c ich do życia w spoÅ‚eczeÅ„stwie obywatelskim,  do sprostania wyzwaniom współczesnego Å›wiata.  Takie przedsiÄ™wziÄ™cia jak projekty pozwalajÄ… włączać spoÅ‚eczność szkolnÄ… w życie lokalnej wspólnoty, a nawet animować w tym Å›rodowisku dziaÅ‚ania wg wÅ‚asnych pomysłów .            Autorzy projektów realizowanych w naszej placówce pamiÄ™tajÄ… zawsze o tym, że treÅ›ci czy problematyka dziaÅ‚aÅ„ projektowych może mieć miejsce  w realizacji zadaÅ„ dydaktycznych z różnych przedmiotów, ale w projekcie musi zaistnieć w caÅ‚kiem inaczej zorganizowanej niż lekcja- przestrzeni. Czas zadaÅ„ projektu nigdy nie może pokrywać siÄ™ z czasem lekcji . Zadania projektowe dotychczas realizowane w LO im St. Å»eromskiego to tematyczne wycieczki, plenery, sesje , prezentacje, konkursy oraz różne dziaÅ‚ania także na rzecz otoczenia. Warto podkreÅ›lić, że nauczyciele tworzÄ…cy koncepcje tych projektów i angażujÄ…cy siÄ™ w ich realizacjÄ™ bardzo doceniajÄ…Â wychowawczy walor takiej współpracy z mÅ‚odzieżą. Zawsze mówiÄ… o  szczególnym postÄ™pie w zakresie ksztaÅ‚towania postaw odpowiedzialnoÅ›ci czy przedsiÄ™biorczoÅ›ci mÅ‚odzieży zaangażowanej w takich  przedsiÄ™wziÄ™ciach.  Wszystkie dotychczasowe inicjatywy projektowe na pewno w ocenie nauczycieli sprzyjaÅ‚y integracji miÄ™dzyprzedmiotowej w szkole . Realizacja projektu adresowanego do otoczenia i otwarta na jego udziaÅ‚ to również niezaprzeczalnie naturalna promocja szkoÅ‚y .  Zawsze w ramach dziaÅ‚aÅ„ w formule projektu placówka pozyskuje do współpracy różne instytucje i osoby, które je reprezentujÄ…. Poszerza tym samym krÄ…g tzw. sympatyków, ewentualnych sponsorów, profesjonalistów z różnych dziedzin, którzy również w caÅ‚kiem innych okolicznoÅ›ciach jak projekt, mogÄ… zaprzyjaźnionÄ… placówkÄ™ wspomagać na różne sposoby. PodsumowujÄ…c, warto zaznaczyć, że w problematyce godzin wychowawczych przed podejmowaniem pracy w projektach, szkoÅ‚a uwzglÄ™dnia wybrane zagadnienia zwiÄ…zane z zarzÄ…dzaniem nimi. Przeprowadza się wiÄ™c warsztaty skutecznej komunikacji w grupie i poza niÄ…, warsztaty rozwiÄ…zywania konfliktów oraz planowania i finansowego organizowania zaplanowanego przedsiÄ™wziÄ™cia. Nie bez znaczenia również jest zapoznawanie mÅ‚odzieży z podstawowymi zagadnieniami w zakresie public relations. ZresztÄ… przynosi to ewidentne korzyÅ›ci w rozwijaniu jej umiejÄ™tnoÅ›ci w zakresie promocji szkoÅ‚y. Nabyte doÅ›wiadczenie i rozwiniÄ™te w toku takich zajęć oraz w czasie samych dziaÅ‚aÅ„ projektowych kompetencje procentujÄ…Â nie tylko w dziaÅ‚alnoÅ›ci szkoÅ‚y, ale także w samodzielnych dziaÅ‚aniach mÅ‚odzieży podejmowanych w Å›rodowisku lokalnym. Na co mamy liczne przykÅ‚ady .
|