Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie
Strona Główna Czwartek, Kwietnia 25, 2024
Uczen zdolny

            Praca uczniem zdolnym realizuje się  w naszej szkole   na trzy sposoby: w kształceniu przedmiotowym, w ramach ścieżek edukacyjnych oraz w różnych formach aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej, bardzo często przyjmując formułę projektu edukacyjnego.

            Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie to placówka, w której od kilku lat w ramach ogłaszanych przez instytucje pozarządowe  programów są realizowane różne projekty w  zakresie edukacji, kultury czy kampanii społecznych. Jest to możliwe, ponieważ wnioski składane przez szkołę w konkursach grantowych pozyskują akceptację instytucji ogłaszających programy społecznych działań. Ogół z tych projektów jest adresowany min. do uczniów zdolnych, tzn., nie tylko mających wysokie osiągnięcia na nauczanych w szkole przedmiotach, ale osób twórczych, utalentowanych w różnych innych obszarach niż ujęte w programach edukacji przedmiotowej, posiadających tzw. talenty specjalne.

Podejmowane do realizacji w szkole projekty, uzupełniając na tym etapie nauczania  niezbędne metody słowne, stwarzają ciekawe warunki do aktywizacji uczniów oraz rozwijają ich umiejętności prowadzenia badań naukowych. Edukacja taka wychodzi poza mury szkoły  i zainteresowanym daje efekt w postaci rzetelnej wiedzy i kultury społecznej, obywatelskiej.

Najważniejszą kwestią dla projektów jest opracowanie ciekawej idei, która ma się w nich materializować. Zwykle tworzy ją w ścisłej współpracy z nauczycielem nieformalna  grupa młodzieżowych  liderów.  Z autorstwem tego typu działań  w wymienionej placówce bywa różnie. Nieraz to młodzież zgłasza  pomysł, a nauczyciel wspomaga ją jedynie w nadaniu idei  odpowiedniego formalnie kształtu, ale są też sytuacje, gdy nauczyciel promuje swój pomysł i po zachęceniu grupy młodzieży oraz za zgodą dyrekcji  może starać się   o pozyskanie do współpracy reszty społeczności szkolnej oraz chętnych z otoczenia.

Rozmaite działania składające się na projekt nie mają z założenia  formalnie i organizacyjnie wiele wspólnego z działalnością szkoły w ramach przewidywanego siatką godzin nauczania. Jednak projekty podejmowane z inicjatywy szkoły na ogół skutecznie integrują wszystkie cele edukacyjne, a  tym samym sprzyjają realizacji jej zadań, gdy myśli się o  nich
ponadprzedmiotowo.

Wynika z tego, że szkoła uczestnicząc w takich przedsięwzięciach, skuteczniej realizuje misję holistycznego kształcenia stanowiącego ciekawą , motywującą do wysiłku ofertę uczenia się i działania dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Na pewno  lepiej też służy harmonijnemu  rozwojowi indywidualności wszystkich angażujących się w nie uczniów, jednocześnie przygotowując ich  do życia w społeczeństwie obywatelskim,  do sprostania wyzwaniom współczesnego świata.  Takie przedsięwzięcia jak projekty  pozwalają włączać społeczność szkolną w życie lokalnej wspólnoty, a nawet animować w tym środowisku działania wg  własnych pomysłów .

            Autorzy projektów  realizowanych w naszej  placówce pamiętają zawsze o tym, że treści  czy problematyka  działań projektowych może mieć miejsce   w realizacji zadań dydaktycznych z różnych przedmiotów, ale w projekcie musi zaistnieć w całkiem inaczej zorganizowanej niż lekcja- przestrzeni. Czas zadań projektu nigdy nie może pokrywać się z czasem lekcji . Zadania projektowe dotychczas realizowane w LO im St. Żeromskiego to  tematyczne wycieczki, plenery, sesje , prezentacje, konkursy oraz różne działania także na rzecz otoczenia.

Warto podkreślić, że nauczyciele tworzący koncepcje tych projektów i angażujący się w ich realizację bardzo doceniają  wychowawczy walor takiej  współpracy z młodzieżą.

Zawsze mówią o   szczególnym postępie w zakresie kształtowania postaw

odpowiedzialności czy przedsiębiorczości  młodzieży zaangażowanej w takich  

przedsięwzięciach.

 Wszystkie  dotychczasowe inicjatywy projektowe na pewno w ocenie nauczycieli sprzyjały integracji międzyprzedmiotowej w szkole . Realizacja projektu adresowanego do otoczenia i otwarta na jego udział to również niezaprzeczalnie naturalna promocja szkoły .

 Zawsze w ramach działań w formule projektu placówka pozyskuje do współpracy różne instytucje  i osoby, które je reprezentują. Poszerza tym samym krąg tzw. sympatyków, ewentualnych sponsorów,  profesjonalistów z różnych dziedzin, którzy  również w całkiem innych okolicznościach jak projekt, mogą zaprzyjaźnioną placówkę wspomagać na różne sposoby. Podsumowując, warto zaznaczyć, że w  problematyce godzin wychowawczych przed podejmowaniem pracy w projektach, szkoła  uwzględnia wybrane zagadnienia związane z zarządzaniem  nimi. Przeprowadza się  więc warsztaty skutecznej komunikacji w grupie i poza nią, warsztaty rozwiązywania konfliktów oraz planowania i finansowego organizowania zaplanowanego przedsięwzięcia. Nie bez znaczenia również jest zapoznawanie  młodzieży z podstawowymi zagadnieniami  w zakresie public relations. Zresztą przynosi to ewidentne korzyści w rozwijaniu jej umiejętności w zakresie promocji szkoły.

Nabyte doświadczenie  i rozwinięte w toku takich zajęć oraz w czasie samych działań projektowych  kompetencje  procentują  nie tylko w działalności szkoły, ale także w samodzielnych działaniach młodzieży podejmowanych w środowisku lokalnym. Na co mamy liczne przykłady .


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_close() in /footer.php:25 Stack trace: #0 /readarticle.php(59): require_once() #1 {main} thrown in /footer.php on line 25