Projekty edukacyjne kulturoznawcze o charakterze badawczym i działaniowym realizowane przez Nieformalne Grupy Młodzieży działające od 2003 roku pod opieką Bożeny Gąsiorowskiej przy Liceum Stefana Żeromskiego w Żyrardowie pozyskujące dotacje z ogólnopolskich programów grantowych organizacji pożytku publicznego oraz z jednostek samorządu lokalnego I. Instytucje, z którymi współpracowaliśmy w projektach kulturoznawczych · Dotacje – organizacje pozarządowe, jednostki administracji samorządowej( P.Prezydent, P.Starosta), Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,.. Fabryka Lnu, Zakład Fotograficzny Fomar, p. Marszałka, p. Heidinger, · Promocja- lokalne gazety, TV Żyrardów, Radio Victoria, Wydział Promocji UM, biblioteki lokalne · Merytorycznie- np.: MDK Żyrardów, MŁDK , Osiedlowy Klub „ KOLIBER”, Kino LEN, Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie, parafie kościołów, PTTK- oddział żyrardowski Towarzystwo Przyjaciół Żyrardowa, Żyrardowskie Warsztaty literackie; Stowarzyszeniem Animatorów Nauki Kultury i Sztuki „Dziedzictwo”, Biblioteka Pedagogiczna -oddz. w Żyrardowie, Miejska Biblioteka Publiczna, GOK Mszczonów, Szkoła Muzyczna, TKKT w Warszawie, Akademia Teatralna w Warszawie, Żydowski Instytut Historyczny, CEO, Polsko- Amerykańska Fundacja Wolności, Akademia Rozwoju Filantropii Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży oraz J& S Pro Bono Poloniae; Fundusz Młodych Wehikuł w Żyrardowie… 1.„Dialogi kultury w teatrze i dramacie” 18.12.03 -30.04.2003 program ogólnopolski „Pracownia Umiejętności” Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany we współpracy z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce i Funduszem Młodych Wehikuł 2.Wbrew stereotypom- mosty porozumienia 19.01.-31.03.2003 program ogólnopolski „Fabryka Inicjatyw” Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany we współpracy z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce przez Fundusz Młodych Wehikuł (2205 zł ) 3.Wielokulturowość jest bogactwem -z przeszłości do przyszłości 08-23.05.2003 program ogólnopolski Fabryka Inicjatyw Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany we współpracy z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce przez Fundusz Młodych Wehikuł (1900 zł ) 4.Pamiętajcie o ogrodach 01.06-30.11.2005 Program ogólnopolski „Działaj Lokalnie IV" Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany we współpracy z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce -grant przyznawany w konkursie przez Fundusz Młodych Wehikuł ( 3020 zł) 5.Zróbmy to razem -OGRÓD MOICH MARZEŃ 19.07-31.12.2005 ogólnopolski program „Dobre pomysły” Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży oraz J& S Pro Bono Poloniae (2400zł) 6.Żyrardowska Inicjatywa Fotograficzna program Fabryka Inicjatyw 16.12.03.-30.04.2003 we współpracy z Klubem Osiedlowym Spółdzielni Mieszkaniowej „Koliber” program ogólnopolski Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce , Fundacji Mazowsze,Funduszu Młodych Wehikuł ( 1550zł). 7.Kulturoznawczy projekt w dziedzinie regionalistyki „ Cudze chwalicie, swego nie znacie” pod patronatem i przy wsparciu finansowym Starosty Powiatu Żyrardowskiego oraz Prezydenta Miasta Żyrardowa…01.01-15.06.06 a w nim :I Powiatowy Konkurs Krasomówczy ( dotacja-382,79 zł p. starosta+450 zł p. prezydent) 8. Kulturoznawczy projekt w dziedzinie regionalistyki „ Cudze chwalicie, swego nie znacie- pOWIAT żYRARDOWSKI 2007 ” W OGÓLNOPOLSKIM PROGRAMIE „Działaj Lokalnie V” Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności I Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce w konkursie ORGANIZOWANYM przez Fundusz Młodych Wehikuł (2500zł) oraz (dotacja prezydenta i starosty-1200zł). 9. „Wyzwania wobec inności- wczoraj i dziś -spotkania polsko- izraelskie” 01.09-31.12.08 realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Animatorów Nauki Kultury i Sztuki „Dziedzictwo”w ramach ogólnopolskiego konkursu grantowego ogłoszonego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów -organizacja spotkań edukacyjnych młodzieży polskiej i izraelskiej w Polsce ( 22670zł i dotacja Prezydenta Miasta -3700zł). II. Cele strategiczne wszystkich projektów bez względu na zróżnicowane w nich tematy wiodące; obszary, których dotyczą działania w nich podejmowane w stosunku do uczniów Zmotywowanie ucznia do samorozwoju, rozwijanie w nim nawyku uczenia się, pobudzanie motywacji do nauki i działań społecznych, do zdobywania umiejętności w sposób mniej konwencjonalny niż w procesie edukacji lekcyjnej, doskonalenie jego umiejętności ponaprzedmiotowych ; Rozwijanie świadomości obywatelskiej i kompetencji niezbędnych uczniom do aktywnego świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu lokalnej wspólnoty- szkolnej, rówieśniczej- w środowiskowej, we współpracy z młodszymi osobami i w relacjach z dorosłymi ; Inspirowanie uczniów do uświadomienia im wagi poczucia tożsamości w kategoriach więzi z lokalną wspólnotą, przestrzenią.. Szczegółowe, wspólne · Aktywizowanie uczniów do organizowania niekonwencjonalnych form obchodów rocznic związanych z ustanawianymi patronatami danego roku · Organizowanie udziału w niekonwencjonalnych formach edukacji towarzyszących obchodom rocznic i tym podobnych… · inspirowanie do różnych form twórczej (w tym artystycznej) kreacji · stwarzanie możliwości osiągania sukcesu poza obszarem edukacji przedmiotowej i uświadamianie wartości tego talentu · rozwijanie myślenia twórczego uczniów · rozwijanie ich umiejętności rozwiązywania problemów w sposób twórczy · kształtowanie umiejętności interpersonalnych uczniów-komunikacji w grupie, partnerskiej współpracy; · wdrażanie do samodzielnego działania, podejmowania inicjatyw, prac badawczych; · pobudzanie pozytywnej oceny rezultatów własnej pracy, wzbudzanie motywacji do działań i rozwijanie umiejętności podtrzymywania jej w stosunku do nauczycieli · wspomaganie w diagnozowaniu uczniów zdolnych · wspomaganie diagnozowania własnych potrzeb w zakresie doskonalenia warsztatu pracy dyd. wych. i kompetencji opiekuńczych · tworzenie dla nich oferty angażującej uczniów zdolnych w nieco innych formach pracy niż tradycyjne · wzbogacanie warsztatu pracy nauczycieli z uczniami zdolnymi- propozycja scenariuszy zajęć, itp. · rozwijanie umiejętności modyfikowania i ewaluacji własnej pracy z uczniem zdolnym w stosunku do rodziców · angażowanie rodziców do współpracy · wzmacnianie w rodzicach ukazywaniem rezultatów twórczej pracy ucznia przekonania o potrzebie rozwijania mocnych stron dziecka · wspieranie rodziców w procesie kształtowania u dziecka właściwych wyobrażeń o pozytywnej postawie społecznej III. Przykładowe zadania w projektach … a raczej typy zadań Zajęcia/działania pozalekcyjne i pozaszkolne: Warsztaty/wykłady adresowa do uczniów wszystkich szkół powiatu, także do nauczycieli jako zajęcia otwarte · Warsztaty przedmiotowe( literatura, historia-szczególnie akcenty lokalne , z naciskiem na wielokulturowe korzenie miasta oraz wartość urbanistyczną fabrycznej osady i rewitalizacja, wos…) · Warsztaty komunikacji, integracyjne , o aspektach wychowania obywatelskiego · Warsztaty artystyczne- recytatorskie, oratorskie, taneczne, teatralne fotograficzne , dziennikarskie, filmowe, recenzenckie, inne-np.,przewodnickie, przygotowywania ekspozycji muzealniczej, obsługi kamery cyfrowej, montażu filmowego, reportażu, obsługi dyktafonu… Debaty Np. Czy stereotypy wpływają na postrzeganie ludzi i świata i czy to może być wpływ negatywny Konkursy np. w ramach projektu „Cudze chwalicie, swego nie znacie- Powiat Żyrardowski 2007 ”: · Konkurs Krasomówczy „Cudze chwalicie, swego nie znacie Powiat Żyrardowski 2007 ” · Mistrz interpretacji prozy regionalnej · Konkurs Literacki · Konkurs prac monograficzno- badawczych · Konkurs Fotograficzny „Cudze chwalicie, swego nie znacie” · Konkurs Prezentacji Multimedialnej Wycieczki np., Korczakianum/MHW, Śladami Trzech Religii, ŻIH, Śladami po żydowskiej Warszawie-nasze spotkanie z gettem warszawskim; po Żyrardowie – Unikatowa wartość zabytków osady fabrycznej, wartość pomysłu rewitalizacyjnego w parku Karola Dittricha, , Śladami wielokulturowości Żyrardowa, Śladami Żydów żyrardowskich, Symbolika Parku Arkadia, Walory Polany……., Miejsca pamięci ofiar I wojny światowej w okolicach Żyrardowa i wiele innych. Spotkania edukacyjne np. ze świadkami historii, Dziećmi Holocaustu, artystami, animatorami, z młodzieżą izraelską, z pastorem kaplicy ewangelickiej w Żyrardowie, etnografem,…. Wystawy szkolne · Np. Kuferek Rodzinnych Pamiątek · fotograficzne- plastyczne z udziałem uczniów · fotograficzno-plastyczne z udziałem profesjonalistów · Żyrardów dawniej · Żyrardowscy Żydzi · Plakatów/posterów IV. Prezentacje efektów projektów wobec społeczności szkolnej zaproszonych gości, współpracowników w projekcie, nauczycieli, do których był adresowany Dokumentacja zdjęciowa lub filmowa/listy Godziny wychowawcze Scenariusze/listy/wytwory Projekcje kinowe istotnych dla tematu projektów filmów Np. Ziemia obiecana, Korczak, Trio z Bellville, Głośniej od bomb, Człowiek roku Lekcje przedmiotowe Dokumentacja przykładowa –Listy, oferty adresowane do konkretnych nauczycieli a przygotowywane przez koordynatora/doradcę metodycznego dotyczące możliwości zaangażowania uczniów projekcie na danym przedmiocie V. Wyjątkowe efekty-promocja działań projektowych i nabytej w nich wiedzy oraz umiejętności. Uczniowskie artykuły w prasie (z |