Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie
Strona Główna Sobota, Kwietnia 20, 2024
Projekty edukacyjne

Projekty edukacyjne kulturoznawcze o charakterze badawczym i działaniowym realizowane przez  Nieformalne Grupy Młodzieży działające od  2003 roku pod opieką Bożeny Gąsiorowskiej przy Liceum Stefana Żeromskiego w Żyrardowie pozyskujące dotacje z ogólnopolskich  programów grantowych  organizacji pożytku publicznego oraz z jednostek samorządu lokalnego 

 

I.  Instytucje, z którymi współpracowaliśmy w  projektach kulturoznawczych

·         Dotacje

organizacje pozarządowe, jednostki administracji samorządowej( P.Prezydent, P.Starosta), Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,.. Fabryka Lnu, Zakład Fotograficzny Fomar, p. Marszałka, p. Heidinger,

·         Promocja-

lokalne gazety, TV Żyrardów, Radio Victoria, Wydział Promocji UM, biblioteki lokalne

·         Merytorycznie- np.:

MDK Żyrardów, MŁDK , Osiedlowy Klub „ KOLIBER”, Kino LEN, Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie, parafie kościołów, PTTK- oddział żyrardowski Towarzystwo Przyjaciół Żyrardowa, Żyrardowskie Warsztaty literackie;  Stowarzyszeniem Animatorów Nauki Kultury i Sztuki „Dziedzictwo”, Biblioteka Pedagogiczna -oddz. w Żyrardowie, Miejska Biblioteka Publiczna, GOK Mszczonów, Szkoła Muzyczna, TKKT w Warszawie, Akademia Teatralna w Warszawie, Żydowski Instytut Historyczny,  CEO, Polsko- Amerykańska Fundacja Wolności, Akademia Rozwoju Filantropii Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży   oraz J& S Pro Bono Poloniae; Fundusz Młodych Wehikuł w Żyrardowie…

1.„Dialogi kultury w teatrze i dramacie” 18.12.03 -30.04.2003

program ogólnopolski „Pracownia Umiejętności”  Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany we współpracy z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce i Funduszem Młodych Wehikuł

2.Wbrew  stereotypom- mosty porozumienia 19.01.-31.03.2003

program ogólnopolski „Fabryka Inicjatyw” Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany we współpracy z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce  przez Fundusz Młodych Wehikuł (2205 zł )

3.Wielokulturowość jest bogactwem -z przeszłości do przyszłości 08-23.05.2003 program ogólnopolski Fabryka Inicjatyw Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany we współpracy z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce  przez Fundusz Młodych Wehikuł

(1900 zł )

4.Pamiętajcie o ogrodach  01.06-30.11.2005

Program ogólnopolski  Działaj Lokalnie IV" Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany we współpracy z Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce -grant przyznawany w konkursie przez Fundusz Młodych Wehikuł ( 3020 zł)

5.Zróbmy to razem -OGRÓD MOICH MARZEŃ 19.07-31.12.2005 ogólnopolski

program „Dobre pomysły”  Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży   oraz J& S Pro Bono Poloniae (2400zł)

6.Żyrardowska Inicjatywa Fotograficzna program Fabryka Inicjatyw  16.12.03.-30.04.2003 we współpracy z Klubem Osiedlowym Spółdzielni Mieszkaniowej „Koliber” program ogólnopolski Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce , Fundacji Mazowsze,Funduszu Młodych Wehikuł ( 1550zł).

7.Kulturoznawczy  projekt w dziedzinie regionalistyki „ Cudze chwalicie, swego nie znacie”

pod patronatem i  przy wsparciu finansowym Starosty Powiatu Żyrardowskiego oraz Prezydenta Miasta Żyrardowa…01.01-15.06.06

a w nim :I Powiatowy Konkurs Krasomówczy ( dotacja-382,79 zł p. starosta+450 zł p. prezydent)

8. Kulturoznawczy  projekt w dziedzinie regionalistyki    „ Cudze chwalicie, swego nie znacie- pOWIAT żYRARDOWSKI 2007 ” W OGÓLNOPOLSKIM  PROGRAMIE „Działaj Lokalnie V Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności  I Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce

w konkursie ORGANIZOWANYM przez Fundusz Młodych Wehikuł (2500zł) oraz (dotacja prezydenta i starosty-1200zł).

 9. „Wyzwania wobec inności- wczoraj i dziś -spotkania polsko- izraelskie” 01.09-31.12.08 realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Animatorów Nauki Kultury i Sztuki „Dziedzictwo”w ramach ogólnopolskiego konkursu grantowego ogłoszonego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów -organizacja spotkań  edukacyjnych młodzieży polskiej i izraelskiej w Polsce ( 22670zł i dotacja Prezydenta Miasta -3700zł).

 

II. Cele strategiczne wszystkich projektów bez względu na zróżnicowane w nich tematy wiodące; obszary, których dotyczą działania w nich podejmowane

w stosunku do uczniów

Zmotywowanie ucznia do samorozwoju, rozwijanie w nim nawyku uczenia się, pobudzanie motywacji do nauki i działań społecznych, do zdobywania umiejętności w sposób mniej konwencjonalny niż w procesie edukacji lekcyjnej,  doskonalenie jego umiejętności ponaprzedmiotowych ;

Rozwijanie  świadomości obywatelskiej i kompetencji niezbędnych uczniom do aktywnego świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu lokalnej wspólnoty- szkolnej, rówieśniczej- w  środowiskowej, we współpracy z młodszymi osobami i w relacjach z dorosłymi ;

Inspirowanie uczniów do uświadomienia im wagi poczucia tożsamości w kategoriach więzi z lokalną wspólnotą, przestrzenią..

 

Szczegółowe, wspólne

·         Aktywizowanie uczniów do organizowania niekonwencjonalnych form obchodów rocznic związanych z ustanawianymi patronatami danego roku

·         Organizowanie udziału w niekonwencjonalnych formach edukacji towarzyszących obchodom rocznic i tym podobnych…

·         inspirowanie do różnych form twórczej (w tym artystycznej) kreacji

·         stwarzanie możliwości osiągania sukcesu poza obszarem edukacji przedmiotowej i uświadamianie wartości tego talentu

·         rozwijanie myślenia twórczego uczniów

·         rozwijanie ich umiejętności rozwiązywania problemów w sposób twórczy

·         kształtowanie umiejętności interpersonalnych uczniów-komunikacji w grupie, partnerskiej współpracy;

·         wdrażanie do samodzielnego działania, podejmowania inicjatyw, prac badawczych;

·         pobudzanie pozytywnej oceny rezultatów własnej pracy, wzbudzanie motywacji do działań i rozwijanie umiejętności podtrzymywania jej

w stosunku do nauczycieli

·         wspomaganie w diagnozowaniu uczniów zdolnych

·         wspomaganie diagnozowania własnych potrzeb w zakresie doskonalenia warsztatu pracy dyd. wych. i kompetencji opiekuńczych

·         tworzenie dla nich oferty angażującej uczniów zdolnych w nieco innych formach pracy niż tradycyjne

·         wzbogacanie warsztatu pracy nauczycieli z uczniami zdolnymi- propozycja scenariuszy zajęć, itp.

·         rozwijanie umiejętności modyfikowania i ewaluacji własnej pracy z uczniem zdolnym

w stosunku do rodziców

·         angażowanie rodziców do współpracy

·         wzmacnianie w rodzicach ukazywaniem rezultatów twórczej pracy ucznia przekonania o potrzebie rozwijania mocnych stron dziecka

·         wspieranie rodziców w procesie kształtowania u dziecka właściwych wyobrażeń o pozytywnej postawie społecznej

 

III.        Przykładowe zadania w projektach … a raczej typy zadań

Zajęcia/działania  pozalekcyjne i pozaszkolne:

 

Warsztaty/wykłady adresowa do uczniów wszystkich szkół powiatu, także do nauczycieli jako zajęcia otwarte

·         Warsztaty przedmiotowe( literatura, historia-szczególnie akcenty lokalne , z naciskiem na wielokulturowe korzenie miasta oraz wartość urbanistyczną fabrycznej osady i rewitalizacja, wos…)

·         Warsztaty komunikacji, integracyjne , o aspektach wychowania obywatelskiego

·         Warsztaty artystyczne- recytatorskie, oratorskie, taneczne, teatralne fotograficzne , dziennikarskie, filmowe, recenzenckie,  inne-np.,przewodnickie, przygotowywania ekspozycji muzealniczej, obsługi kamery cyfrowej, montażu filmowego, reportażu, obsługi dyktafonu…

Debaty

Np. Czy stereotypy wpływają na postrzeganie ludzi i świata  i czy to może być wpływ  negatywny

Konkursy

np. w ramach projektu „Cudze chwalicie, swego nie znacie- Powiat Żyrardowski 2007 ”:

·         Konkurs Krasomówczy „Cudze chwalicie, swego nie znacie Powiat Żyrardowski 2007 ”

·         Mistrz interpretacji prozy regionalnej

·         Konkurs Literacki

·         Konkurs prac monograficzno- badawczych

·         Konkurs Fotograficzny „Cudze chwalicie, swego nie znacie”

·         Konkurs Prezentacji Multimedialnej

Wycieczki

np., Korczakianum/MHW, Śladami Trzech Religii, ŻIH, Śladami po żydowskiej Warszawie-nasze spotkanie z gettem warszawskim; po Żyrardowie – Unikatowa wartość zabytków osady fabrycznej, wartość pomysłu rewitalizacyjnego w parku Karola Dittricha, , Śladami wielokulturowości Żyrardowa, Śladami Żydów żyrardowskich, Symbolika Parku Arkadia, Walory Polany……., Miejsca pamięci ofiar I wojny światowej w okolicach Żyrardowa i wiele innych.

Spotkania edukacyjne

np. ze świadkami historii, Dziećmi Holocaustu, artystami, animatorami, z młodzieżą izraelską, z pastorem kaplicy ewangelickiej w Żyrardowie, etnografem,….

Wystawy szkolne

·         Np. Kuferek Rodzinnych Pamiątek

·         fotograficzne- plastyczne z udziałem uczniów

·         fotograficzno-plastyczne  z udziałem profesjonalistów

·         Żyrardów dawniej

·         Żyrardowscy Żydzi

·         Plakatów/posterów

IV. Prezentacje efektów projektów wobec społeczności szkolnej zaproszonych gości, współpracowników w projekcie, nauczycieli, do których był adresowany

Dokumentacja zdjęciowa lub filmowa/listy

Godziny wychowawcze

Scenariusze/listy/wytwory

Projekcje kinowe istotnych dla tematu projektów filmów

Np. Ziemia obiecana, Korczak, Trio z Bellville, Głośniej od bomb, Człowiek roku

Lekcje przedmiotowe

Dokumentacja przykładowa –Listy, oferty adresowane do konkretnych nauczycieli a przygotowywane przez koordynatora/doradcę metodycznego dotyczące możliwości zaangażowania uczniów projekcie na danym przedmiocie

 

V. Wyjątkowe efekty-promocja działań projektowych i nabytej w nich wiedzy oraz umiejętności.

Uczniowskie artykuły w prasie (z