|
Poradnik dla Rodziców i uczniów |
|
|
Jak zachęcić dziecko do nauki - poradnik dla rodzica Można dziecko zmusić, żeby siedziało przy biurku, żeby wpatrywało się godzinami w podręcznik czy nawet żeby odrobiło lekcje, ale do nauki - nigdy. Maluch czy nastolatek będzie się pilnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność, gdy ta potrzeba zakotwiczy się na poziomie automotywacji. Jak zatem zachęcić dziecko do nauki? 12 przykazań dla rodzica: Traktuj naukę dziecka jako rzecz świętą. Nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku. Zarządź, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie. Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze. To podstawowy błąd rodziców pozwolić, by jedno z dzieci się bawiło, gdy drugie się uczy. Pokaż, jak bardzo cenisz rozwijanie pasji. Samodzielnie napisany referat, zrobienie makiety - takie działania przyniosą więcej korzyści i satysfakcji niż przesiedzenie bezmyślnie ośmiu lekcji w szkole. W wolne dni staraj się rozszerzać wiedzę. Daj mu okazję, żeby błysnęło w domu tym, czego się nauczyło w szkole. Naucz traktować naukę jak wyzwanie. Pokazuj mu, jak wartościowe jest robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne. Np. piecz ciasta, rozwiązuj trudne krzyżówki, sudoku itp., zagrajcie w scrabble. Wpajaj pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować. Jeśli uważasz, że ludzie po prostu rodzą się inteligentni albo nie, nie można liczyć na to, że twoje dziecko będzie lubiło się uczyć. Po co ma to robić, skoro i tak od tego IQ mu nie wzrośnie. Oceniając ludzi można zmienić kryterium. Na kryterium mądrości. "Marek jest bardzo mądry, prawda? Dużo czyta." Należy kłaść nacisk na wytrwałość, a nie na efekty. Dorze jest chwalić za prawdziwy wysiłek i upór. Nigdy nie szafować lekko rozdawanymi pochwałami i nie zachęcać do kombinowania lub oszukiwania dla uśpienia poczucia winy. Jak najczęściej trzeba mówić o swoich błędach. I o tym, jak bardzo pomogły się nauczyć czegoś nowego. Wspominać je z przyjemnością i mówić, że były szansą do pokazania twojej wytrwałości. Nie chwal za byle co, bo zrozumie, że masz niskie oczekiwania i nie cenisz wysiłku. W zachodniej kulturze mamy prawdziwą obsesję na punkcie poczucia wartości i chwalimy dzieci bez opamiętania za wszystko. Gdy coś nastolatkom przychodzi łatwo albo zrobiły byle jak i zostaną pochwalone - zniechęca to do nauki. Podkreślaj sukcesy, zamiast braków. Jeśli są ogromne problemy z jednym przedmiotem, zachęć, by na lodówce pojawiła się kartka: "Co już umiem". Codziennie przed snem dziecko może zapisać na niej to, czego dziś dziecko się nauczyło oraz to, w czym jest kompetentne. Nawet jeśli to będą tylko dwie daty lub cztery słówka. Zwróć uwagę, jak szybko kartka się zapełniała, o ile stał się mądrzejszy przez kilka dni.
|
|
|
|
|
|
|