|
POLISH – DANISH EXCHANGE |
|
|
POLISH – DANISH EXCHANGE
I tak minął nam tydzień pobytu na duńskiej wyspie Fionii w szkole w Haarby Efterskole. Obejrzyj zdjęcia do z pięciodniowego pobytu w szkole (więcej lepszych zdjęć pojawi się z czasem, jak uda nam się pozbierać je od siebie nawzajem).
Weekend spędziliśmy u rodzin duńskich i działo się sporo, ale o tym za kilka dni. Poniżej znajdują się dwa filmy stworzone przez grupy młodzieży polsko-duńskiej. (prezentujemy 2 filmy najlepiej ocenione)
|
|
|
|
|
|
An unusual lovestory Silent Movie |
|
|
Drama Real friends |
|
|
Wymiana ze szkołą duńską |
|
|
Wymiana ze szkołą duńską
W dniach 20-28 października 17 uczniów naszej szkoÅ‚y, pod opiekÄ… dwóch nauczycieli jÄ™zyka angielskiego, wyrusza na podbój Danii. Jest to kolejna edycja wymiany miÄ™dzynarodowej z duÅ„skÄ… szkoÅ‚Ä… w miejscowoÅ›ci Haarby, na wyspie Fionii, zwanej zielonym ogrodem Danii. Poniżej szczegółowy program pobytu. Program miÄ™dzynarodowej wymiany ze szkoÅ‚Ä… duÅ„skÄ… 21 – 27 października 2013 poniedziaÅ‚ek, 21 października 10.00 | przyjazd do szkoÅ‚y w Haarby zakwaterowanie Å›niadanie | 11.30 | oficjalne powitanie | 12.00-12.30 | lunch | 13.00 | zajÄ™cia integracyjne | 14.30 | lekcja jÄ™zyka duÅ„skiego | 15.30 | przerwa i popoÅ‚udniowa przekÄ…ska | 16.00 | zwiedzanie miejscowoÅ›ci Haarby | 18.00-18.45 | obiad | 18.45-19.45 | czas wolny spÄ™dzany na integracji w pokojach | 20.00-21.00 | nauka taÅ„ców duÅ„skich z Charlotte | 21.45 | czas wolny w pokojach | 22.30 | cisza nocna | wtorek, 22 października 6.30-7.25 | Å›niadanie i przygotowanie suchego prowiantu | 7.30 | wyjazd do Kopenhagi | 11.00 | zwiedzanie Christiani | 13.00-15.30 | czas wolny i lunch na deptaku w Kopenhadze | 15.30 | spotkanie w Nyhavn | 16.00 | wycieczka kanaÅ‚em portowym Nyhavn | 17.00 | powrót do szkoÅ‚y | 19.30-20.00 | obiad | 20.00 | czas wolny | 21.45 | czas wolny w pokojach | 22.30 | cisza nocna | Å›roda, 23 październiaka 6.45-7.00 | poranny bieg | 7.10-7.50 | Å›niadanie | 8.00 | wprowadzenie do realizacji projektu multimedialnego, poczÄ…tek pracy | 9.30-10.00 | przerwa | 10.00-11.30 | praca nad projektem | 11.30-12.30 | lunch | 12.30-13.30 | taÅ„ce duÅ„skie | 13.30-15.00 | praca nad projektem – ciÄ…g dalszy | 15.00-15.30 | przerwa i popoÅ‚udniowa przekÄ…ska | 15.30-17.00 | ciÄ…g dalszy prac nad projektem | 18.00-18.45 | obiad | 18.45-19.45 | czas wolny spÄ™dzany na integracji w pokojach | 20.00-21.30 | ceremonia przyznania nagród | 21.45 | czas wolny w pokojach | 22.30 | cisza nocna | czwartek, 24 października zajÄ™cia sportowe – grupa II 6.45-7.00 | poranny bieg | 7.10-7.50 | Å›niadanie | 8.00-9.30 | gra terenowa – grupa I zajÄ™cia sportowe – grupa II | 9.30-10.00 | przerwa | 10.00-11.30 | gra terenowa – grupa I | 11.30-12.30 | lunch | 12.30-14.00 | gra terenowa – grupa II zajÄ™cia sportowe – grupa I | 14.00-14.30 | przerwa i popoÅ‚udniowa przekÄ…ska | 14.30-16.00 | gra terenowa – grupa II zajÄ™cia sportowe – grupa I | 16.00-18.00 | czas wolny | 18.00-18.45 | obiad | 18.45-19.45 | czas wolny spÄ™dzany na integracji w pokojach | 20.00-21.00 | zajÄ™cia integracyjne w stylu speeddating | 21.00 | wspólne przygotowywanie tortu | 21.45 | czas wolny w pokojach | 22.30 | cisza nocna | piÄ…tek, 25 października 6.45-7.00 | poranny bieg | 7.10-7.50 | Å›niadanie i przygotowanie suchego prowiantu | 8.00 | wyjazd do Odense | 8.30-10.30 | wycieczka do zoo | 11.00-12.30 | czas wolny w Odense | 12.30 | zwiedzanie ogrodów królewskich Kongens Have | 13.00-14.00 | krÄ™gle | 14.30 | uczniowie udajÄ… siÄ™ do rodzin duÅ„skich na weekend | sobota, 26 października 18.00 | powrót do szkoÅ‚y | 18.00-18.45 | obiad | 19.00-19.50 | pożegnanie i wyjazd do Polski |
|
|
|
|
|
|
PARTYZANCKIMI ÅšCIEÅ»KAMI „PONUREGO” I „ SZAREGO” |
|
|
PARTYZANCKIMI ÅšCIEÅ»KAMI „PONUREGO” I „ SZAREGO” Po raz kolejny z inicjatywy prezesa ZarzÄ…du Obwodu Warszawa Zrzeszenia Wolność i NiezawisÅ‚ość mjr Waldemara KruszyÅ„skiego mÅ‚odzież z 10 szkół mazowieckich z Warszawy WoÅ‚omina, Brwinowa i Å»yrardowa współpracujÄ…cych z obwodem warszawskim Zrzeszenia WiN oraz podhalaÅ„skiego Lubnia i Skarżyska Kamiennej miaÅ‚a okazjÄ™ uczestniczyć w rajdzie historycznym.
W dniach 26 – 29 wrzeÅ›nia br. pod patronatem ministra Jana StanisÅ‚awa Ciechanowskiego kierownika UrzÄ™du ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych przy współpracy z krakowskim oddziaÅ‚em Instytutu PamiÄ™ci Narodowej oraz jego delegaturÄ… w Kielcach odbyÅ‚ siÄ™ MiÄ™dzyszkolny rajd partyzanckimi szlakami Jana Piwnika „Ponurego i Antoniego Hedy „Szarego” po Kielecczyźnie. Ta wspaniaÅ‚a inicjatywa organizatorów pozwoliÅ‚a przybliżyć mÅ‚odzieży sylwetki dwóch wybitnych dowódców partyzanckich okresu pierwszej i drugiej konspiracji, a nade wszystko podążyć trasami ich walk, dotknąć żywej historii, która przeminęła, ale nigdy nie powinna być zapomniana.
Major cichociemny Jan Piwnik „Ponury” i generaÅ‚ Antoni Heda „Szary” to dwaj synowie ziemi kieleckiej, którzy utworzyli najwiÄ™ksze w centralnej Polsce odziaÅ‚y partyzanckie skutecznie walczÄ…ce z niemieckim okupantem podczas II wojny Å›wiatowej. Lista walk, stoczonych przez ich podkomendnych z obÅ‚awami nieprzyjaciela, rozbitych wiÄ™zieÅ„, akcji likwidacyjnych i potyczek w obronie miejscowej ludnoÅ›ci jest imponujÄ…ca. I chociaż ich losy potoczyÅ‚y siÄ™ odmiennie, „Ponury” przerzucony na NowogródczyznÄ™ polegÅ‚ w obronie ziemi kresowej pod JewÅ‚aszami w czerwcu 1944 roku, a „Szary” kontynuowaÅ‚ walkÄ™ z kolejnym, tym razem sowieckim okupantem, to obydwaj na trwaÅ‚e wpisali siÄ™ poczet bohaterów nie tylko ziemi kieleckiej, ale caÅ‚ej Polski. Rajd pozwoliÅ‚ kolejnej grupie mÅ‚odych Polaków poczuć i zrozumieć kilka najprostszych słów: obowiÄ…zek, patriotyzm, poÅ›wiÄ™cenie …
|
|
|
|
|
|
SPOTKANIE ROBOCZE W REYKJAVIKU W ISLANDII |
|
|
PROJEKT COMENIUS - SPOTKANIE ROBOCZE W REYKJAVIKU W ISLANDII W dniach 21 – 28 wrzeÅ›nia 2013, w ramach projektu Comenius „Szkolna fabryka inicjatyw – równe obywatelstwo”, piÄ™cioosobowa grupa przedstawicieli naszej szkoÅ‚y wzięła udziaÅ‚ w spotkaniu roboczym w Verzlunarskoli Islands w Reykjaviku w Islandii.
Oprócz nas uczestniczyli w nim również uczniowie i nauczyciele z WÄ™gier, Francji, Hiszpanii i Norwegii. Dla pozostaÅ‚ych partnerów Islandia okazaÅ‚a siÄ™ niedostÄ™pna, zarówno cenowo, jak i ze wzglÄ™du na poÅ‚Ä…czenia lotnicze. Nasi uczniowie zaprezentowali dziaÅ‚ania projektowe wykonane w szkole, pracowali z kolegami z innych krajów na warsztatach, wszyscy razem wziÄ™liÅ›my udziaÅ‚ w spotkaniu z przedstawicielami stowarzyszenia dziaÅ‚ajÄ…cego na rzecz osób homoseksualnych, gdzie poznaliÅ›my sytuacjÄ™ tych osób w Islandii. Najbardziej fascynujÄ…ce byÅ‚y jednak wycieczki poza Reykjavik. WÄ™drujÄ…c wzdÅ‚uż granicy pÅ‚yt tektonicznych przecinajÄ…cej IslandiÄ™, mieliÅ›my niepowtarzalnÄ… okazjÄ™ zetkniÄ™cia siÄ™ ze zdumiewajÄ…cÄ… przyrodÄ… tej wyspy. ByliÅ›my w Parku Narodowym ?ingvellir, gdzie od 930 roku zbieraÅ‚ siÄ™ parlament, zwany Al?ingi, podziwialiÅ›my wybuchy ogromnego gejzeru Strokkur, z niedowierzaniem wpatrywaliÅ›my siÄ™ w wody rzeki Hvita, które z daleka wydawaÅ‚y siÄ™ zapadać pod ziemiÄ™, a w rzeczywistoÅ›ci dwoma potężnym kaskadami wodospadu Gullfoss – 11 i 21 metrów – ginÄ…ce w bezmiernej czeluÅ›ci wÄ…wozu powstaÅ‚ego przez rozsuniÄ™cie siÄ™ owych pÅ‚yt. KÄ…paliÅ›my siÄ™ w BÅ‚Ä™kitnej Lagunie – geotermalnym zbiorniku o niezwykÅ‚ym, intensywnie jasnoniebieskim zabarwieniu wody, smarowaliÅ›my siÄ™ biaÅ‚Ä… leczniczÄ… glinkÄ…, spacerowaliÅ›my po ogromnych polach spÄ™kanej, zastygÅ‚ej lawy, gdzieniegdzie pokrytej kożuchem barwnych traw i porostów. Nie udaÅ‚o nam siÄ™ tylko zobaczyć zorzy polarnej, ze wzglÄ™du na duże zachmurzenie nocÄ…. Z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… byÅ‚ to najbardziej egzotyczny wyjazd w ramach projektów Comenius.
|
|
|
|
|
|
Dzień Edukacji Narodowej 2013 |
|
|
WINTER SCHOOL |
|
|
WINTER SCHOOL czyli tydzień warsztatów z językiem niemieckim Wyjątkowa okazja, wyjątkowy projekt dla młodzieży szkolnej.
Takie niecodzienne zajÄ™cia z jÄ™zykiem niemieckim odbywajÄ… siÄ™ w Instytucie Austriackim a prowadzone sÄ… przez wykÅ‚adowców z Uniwersytetu WiedeÅ„skiego. Na zajÄ™ciach dzieje siÄ™ naprawdÄ™ wiele. Od „akcji” teatralno-filmowych, poprzez sportowe, dziennikarskie czy kulinarne – na tle klimatu i kultury austriackiej. Zapraszamy do wspólnej przygody
Termin: ferie zimowe, 5 dni (od poniedziałku do piątku)
Koszt warsztatów: 200 zÅ‚ plus koszt biletu Å»yrardów – Warszawa - Å»yrardów Szczegóły oraz zapisy: Anna KamiÅ„ska
e-mail: wiki665@wp.pl
|
|
|
|
|
|
„macho” |
|
|
Jak bardzo powszechne do niedawna stereotypy mÄ™skoÅ›ci typu „macho” mogÄ… negatywnie oddziaÅ‚ywać na poczucie tożsamoÅ›ci, zachowania i postawy mężczyzn? - refleksje po obejrzeniu filmu Maska Twardziela Problem- Na jakiego rodzaju zaangażowanie w dziaÅ‚aniu zwiÄ…zanym z wykonaniem kolejnego zadania Comeniusa i jednego z zadaÅ„ w programie wychowawczym szkoÅ‚y liczÄ… animatorzy tego dziaÅ‚ania? Zadanie-efekt – przeprowadzenie w szkolnym Å›rodowisku z udziaÅ‚em goÅ›ci-kompetentnych osób w temacie Jak bardzo powszechne do niedawna stereotypy mÄ™skoÅ›ci typu „macho” mogÄ… negatywnie oddziaÅ‚ywać na poczucie tożsamoÅ›ci, zachowania i postawy mężczyzn? Uzasadnienie: zadanie wychowawcze i edukacyjne zostaÅ‚o podjÄ™te na podstawie zapisu podstawy programowej z r.2008 oraz na podstawie wybranych celów szkolnego programu wychowawczego: -  szkoÅ‚a ma obowiÄ…zek ksztaÅ‚towanie u uczniów postaw warunkujÄ…cych sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie..
-  Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji we współczesnym świecie.
Cele:
- Uczniowie i opiekunowie z uwagÄ… obejrzÄ… amerykaÅ„ski edukacyjny film poglÄ…dowy1,24 h - wykÅ‚ad ilustrowany odwoÅ‚aniem do fragm. filmów fabularnych, zdarzeÅ„, statystyk, reklam…
Z uwagÄ… - oznacza w tym dziaÅ‚aniu: szukanie odpowiedzi na pytanie postawione w debacie i inne pytania –problemowo ujmujÄ…ce ważne dla naszego dialogu kwestie np.: Na co przykÅ‚ady pokazaÅ‚ ten film i inne znane na ten temat filmy np. też polskie (też reklamy), czy:.Jakie kwestie sÄ… ważne w rozmowie na temat nie zawsze pozytywnego ksztaÅ‚towania przez media mÄ™skiej tożsamoÅ›ci? Jakie mÄ™skie negatywne wzory tożsamoÅ›ci i odpowiadajÄ…ce im kobiece -ksztaÅ‚tujÄ… media? Jakie sÄ… niebezpieczeÅ„stwa biernego naÅ›ladowania takich wzorów i czy sÄ… one naÅ›ladowane? Jakie problemy zwiÄ…zane z przemocÄ… zostaÅ‚y w filmie zauważone ? Czy zgadzacie siÄ™ że sÄ… one ważne i dlaczego? -  ZapamiÄ™tanie różnych przykÅ‚adów dotyczÄ…cych zwiÄ…zku pomiÄ™dzy kreowanymi wzorami mÄ™skoÅ›ci i kobiecoÅ›ci a niebezpiecznymi zjawiskami spoÅ‚ecznymi?
-  Zainspirowanie do stworzenia wÅ‚asnego katalogu filmów( polskich również!) i reklam (rozpowszechnianych od kilku lat w Polsce ), statystyk,… innych niż wykorzystane w filmie, ale ilustrujÄ…cych poruszone kwestie albo pozwalajÄ…ce formuÅ‚ować kontrargumenty;
-  Klasa zaprosi animatorów z opiekunem na zajęcia warsztaty po projekcji filmu.
-  Z klasy do debaty szkolnej zgłosi się kilkoro osób, które zaprezentują w niej własne stanowisko i odwołają się do wyniku pracy nad tematem zespołu klasowego.
-  Z klasy zgłoszą się osoby chętne do udziału przed debatą w warsztatach II. Tury-planowanych do zrealizowania poza klasą w grupie międzyklasowej. Gorąco zapraszamy!
 Planowany terminarz. Zadania:
- 20.09-01.10.13 przygotowanie materiałów do zadania:
- Film Maska Twardziela-dostępny w bibliotece szkolnej.
- Informacja o celach i efekcie zadania- strona szkolna, informacja wydrukowana w bibliotece, informacja na tablicy szkolnej pod 105 oraz w pokoju nauczycielskim.
- 01-10.13 oglądanie filmu Maska Twardziela-w klasach i grupie zaangażowanej w Comeniusa.
- 10.10-18.10.13 warsztaty:
-  I tura adresowana do całych zespołów klasowych( 45 min)po projekcji filmu w klasach pierwszych i drugich
- II tura jako zajęcia pozaklasowe- gwarancja uczącej zabawy i aktywnego udziału (17.10.13-wtorek)
- 25.10.13 debata ( termin ze względu na dyspozycyjność gości może ulec zmianie).
Organizatorzy debaty bÄ™dÄ… Was wspierać informacjami na tablicy pod salÄ… 105 –od 01.10.-17.10.
|
|
|
|
|
|
Drugie życie projektów |
|
|
„Drugie życie projektów – efekty współpracy europejskiej w kontekÅ›cie polskiej szkoÅ‚y” Miedzeszyn, 12-13 wrzeÅ›nia 2013 W dniach 12-13 wrzeÅ›nia 2013 w podwarszawskim Miedzeszynie odbyÅ‚o siÄ™ spotkanie realizatorów najlepszych Partnerskich Projektów Szkół w Programie Comenius koordynowanych przez polskie szkoÅ‚y w latach 2007-2012, zatytuÅ‚owane „Drugie życie projektów – efekty współpracy europejskiej w kontekÅ›cie polskiej szkoÅ‚y”.
W spotkaniu wzięło udziaÅ‚ 28 przedstawicieli szkół z caÅ‚ej Polski, miÄ™dzy innymi koordynatorka projektów Comenius w naszej szkole, Danuta Czyżewska. Spotkanie prowadzili pracownicy Agencji Narodowej. UczestniczyÅ‚a w nim także przedstawicielka Ministerstwa Edukacji Narodowej, radca ministra Klaudia Wojciechowska. Wyróżnienie naszej szkoÅ‚y zaproszeniem do udziaÅ‚u w tym spotkaniu wynikaÅ‚o z faktu, iż dwa nasze projekty, „Przez pieÅ›ni i taÅ„ce ludowe poznajemy kulturÄ™ narodów europejskich” oraz „Zdrowe ciaÅ‚o, zdrowy duch, zdrowe Å›rodowisko”, zrealizowane w wymienionym okresie, zostaÅ‚y uznane przez PolskÄ… AgencjÄ™ NarodowÄ… za przykÅ‚ady dobrej praktyki. Spotkanie miaÅ‚o charakter warsztatowy i dotyczyÅ‚o przede wszystkim dÅ‚ugotrwaÅ‚ych efektów zrealizowanych projektów. RozmawialiÅ›my również o zmianach w programach europejskiej współpracy szkół wynikajÄ…cych z wejÅ›cia w nowÄ… perspektywÄ™ finansowÄ… 2014-2020. Wymiana doÅ›wiadczeÅ„ z realizatorami najlepszych projektów koordynowanych przez polskie szkoÅ‚y to wydarzenie szczególnie inspirujÄ…ce. JesteÅ›my dumni, że mieliÅ›my szansÄ™ wziÄ™cia w im udziaÅ‚u.
|
|
|
|
|
|
integracja klas1 |
|
|
INTEGRACJA KLAS I ByÅ‚o to już jaki czas temu, ale wspomnienia wciąż żywe.„INTEGROWALIÅšMY SIĘ!” - mogÄ… powiedzieć klasy I – sze.
10 wrzeÅ›nia klasy 1a i 1b; 11 wrzeÅ›nia – klasy1c, 1a; 12 wrzeÅ›nia, „Last, but not the least” – klasy 1d, 1f miaÅ‚y zajÄ™cia integracyjne z wychowawcami i pedagogiem szkolnym. Uczniowie mieli okazjÄ™ przyjrzeć siÄ™ sobie nawzajem (i nauczycielom), nauczyć wszystkich imion, poczuć swojÄ… grupÄ™ w trakcie ćwiczeÅ„ interpersonalnych, poczuć siÄ™ swobodniej w szkole i odsapnąć od natÅ‚oku nowych wrażeÅ„ i informacji. Można też byÅ‚o podzielić siÄ™ swoimi poglÄ…dami na funkcjonowanie zespoÅ‚u klasowego – co siÄ™ jest w stanie znieść, a co nie, podzielić obawami i usÅ‚yszeć, że inni też je majÄ…. Jak co roku, byÅ‚o wesoÅ‚o, poważnie, mniej poważnie. Mamy nadziejÄ™, że też wartoÅ›ciowo. Wiemy, że to ważny element „oswajania” nowej rzeczywistoÅ›ci, która, być może powoli stanie siÄ™ też bliższa najmÅ‚odszym uczniom LO.
|
|
|
|
|
|
|