COMENIUS

Idź do spisu treści

Menu główne

rola stereotypu prawdziwego mężczyzny - film i debaty

Działanie projektowe w kraju > Rok 2013 > Rola stereotypu Mężczyzny - Debata


Jak bardzo powszechne do niedawna stereotypy męskości typu „macho” mogą negatywnie oddziaływać na poczucie tożsamości, zachowania i postawy mężczyzn ?-refleksje po obejrzeniu filmu Maska Twardziela


Problem-
Na jakiego rodzaju zaangażowanie w działaniu związanym z wykonaniem kolejnego zadania Comeniusa i jednego z zadań w programie wychowawczym szkoły liczą animatorzy tego działania?

Zadanie-efekt przeprowadzenie w szkolnym środowisku z udziałem gości-kompetentnych osób w temacie Jak bardzo powszechne do niedawna stereotypy męskości typu „macho” mogą negatywnie oddziaływać na poczucie tożsamości, zachowania i postawy mężczyzn?

Uzasadnienie: zadanie wychowawcze i edukacyjne zostało podjęte  na podstawie zapisu podstawy programowej z r.2008  oraz na podstawie wybranych celów szkolnego programu wychowawczego:
szkoła ma obowiązek kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie..
Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji we współczesnym świecie.

Cele :
1. Uczniowie i opiekunowie
z uwagą obejrzą amerykański edukacyjny film poglądowy 1,24 h - wykład ilustrowany odwołaniem do fragm.  filmów fabularnych, zdarzeń, statystyk, reklam…

Z uwagą- oznacza w tym działaniu: szukanie odpowiedzi na pytanie postawione w debacie i  inne pytania problemowo ujmujące ważne dla naszego dialogu kwestie np.: Na co przykłady pokazał ten film i inne znane na ten temat filmy np. też polskie (też reklamy), czy :.Jakie kwestie są ważne w rozmowie na temat nie zawsze pozytywnego kształtowania przez media męskiej  tożsamości?
Jakie męskie negatywne wzory tożsamości i odpowiadające im kobiece -kształtują media? Jakie są niebezpieczeństwa biernego naśladowania takich wzorów i czy są one naśladowane? Jakie problemy związane z przemocą zostały w filmie zauważone ? Czy zgadzacie się że są one ważne i dlaczego?

  • Zapamiętanie różnych przykładów dotyczących związku pomiędzy kreowanymi wzorami męskości i kobiecości a niebezpiecznymi zjawiskami społecznymi?

  • Zainspirowanie do stworzenia własnego katalogu filmów( polskich również!) i reklam (rozpowszechnianych od kilku lat w Polsce ), statystyk,… innych niż wykorzystane w filmie, ale ilustrujących poruszone kwestie albo pozwalające formułować kontrargumenty;


2. Klasa zaprosi animatorów z opiekunem na zajęcia warsztaty po projekcji filmu.
3. Z klasy do debaty szkolnej zgłosi się kilkoro osób, które zaprezentują w niej własne stanowisko i odwołają się do wyniku pracy nad tematem zespołu klasowego.
4. Z klasy zgłoszą się osoby chętne do udziału przed debatą w warsztatach II. Tury-planowanych do zrealizowania poza klasą w grupie międzyklasowej.
Gorąco zapraszamy!

Planowany terminarz. Zadania :
1. 20.09-01.10.13 przygotowanie materiałów do zadania:

  • Film Maska Twardziela-dostępny w bibliotece szkolnej.

  • Informacja o celach i efekcie zadania- strona szkolna, informacja wydrukowana w bibliotece, informacja na tablicy szkolnej pod 105 oraz w pokoju nauczycielskim.


2.
17.09-10.10.13 oglądanie filmu Maska Twardziela-w klasach i grupie zaangażowanej w Comeniusa.
3.
10.10-18.10.13 warsztaty ( albo realizowane przez nauczycieli wg własnego pomysłu [inspiracje w broszurze Maska Twardziela]albo we współpracy z zespołem Comeniusa- kord. B. Gasiorowska)-ważne konieczna     fot.dokumentacja pracy i jakiś plastycznych, czy innych namacalnych graficznych efektów:

  • I tura adresowana do całych zespołów klasowych( 45 min)po projekcji filmu w klasach pierwszych i drugich

  • II tura jako zajęcia pozaklasowe- gwarancja uczącej zabawy i aktywnego udziału (17.10.13-wtorek)


4. 25.10.13 debata ( termin ze względu na dyspozycyjność gości może ulec zmianie).

Organizatorzy debaty będą Was wspierać informacjami na tablicy pod salą 105 od 01.10.-17.10.



Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego