Menu główne
LO im. S. Żeromskiego od bieżącego roku szkolnego realizuje wielostronny projekt Comenius pod tytułem „Szkolna fabryka inicjatyw – równe obywatelstwo”. Jest to dwuletni projekt europejskiej współpracy szkół, wspierany finansowo przez Unię Europejską, która przyznała nam na ten cel grant w wysokości dwudziestu tysięcy euro na dwa lata. Realizujemy go razem ze szkołami z ośmiu innych krajów europejskich – Norwegii, Węgier, Turcji, Grecji, Islandii, Cypru, Hiszpanii i Francji. Obecny projekt jest czwartym z kolei projektem Comenius realizowanym w naszej szkole.
Jednym z ważniejszych elementów tego typu projektów są bezpośrednie spotkania nauczycieli i uczniów współpracujących szkół. W bieżącym roku szkolnym zaplanowane zostały cztery takie spotkania robocze – w Nittedal w Norwegii, w Budapeszcie na Węgrzech, w Rize w Turcji i w Salaminie w Grecji.
Spotkanie w Nittedal odbyło się w dniach 5 – 10 listopada 2012. Wzięło w nim udział pięć uczennic i dwie nauczycielki z naszej szkoły. Oprócz naszej grupy w spotkaniu uczestniczyli uczniowie i nauczyciele z Węgier i Grecji oraz nauczyciele z Islandii, Cypru, Francji i Turcji. Wszyscy przyjezdni uczniowie zamieszkali w domach norweskich rówieśników, dzięki czemu mieli możliwość poznania codziennego życia w kraju zapraszającym i zaprzyjaźnienia się z uczniami tamtejszej szkoły, co niejednokrotnie owocuje dłuższymi kontaktami, a nawet odwiedzinami podczas wakacji.
Pierwsze spotkanie partnerów w projektach Comenius poświęcone jest przede wszystkim poznawaniu szkół partnerskich i miast, w których są usytuowane. Nauczyciele zajmują się także ustalaniem szczegółowego planu pracy na najbliższy rok oraz dat kolejnych spotkań. Zwykle nie ma jeszcze zbyt wielu materiałów tematycznie związanych ze wspólnie realizowanym projektem. Nasza młodzież przygotowała prezentacje multimedialne po angielsku, w których przedstawiła naszą szkołę, poprzedni projekt Comenius i wymianę z Danią. Poza tym zaprezentowaliśmy nasze miasto, wykorzystując w tym celu płytę przygotowaną przez Wydział Promocji.
Nittedal jest niewielkim miasteczkiem położonym w regionie Akershus, w dolinie rzeki Nitelvy. Oddalone od stolicy Norwegii, Oslo, jedynie o 16 kilometrów i bardzo dobrze z nią skomunikowane za pomocą transportu publicznego, może być uznane za jej przedmieście. Zbudowane głównie z niewysokich, kolorowych, drewnianych domków, malowniczo położonych na zboczach doliny, po obu stronach rzeki, wyglądało niemal jak ucieleśnienie stereotypu cichego skandynawskiego miasteczka. Tylko w centrum znajdowało się kilka większych budynków, między innymi ratusz, supermarket i Bjertnes videregående skole, nasza szkoła partnerska.
Bjertnes videregående skole to średnia szkoła ogólnokształcąca o liczbie uczniów porównywalnej z ich liczbą w naszej szkole. Mieszcząca się w dużym, przestronnym, doskonale wyposażonym budynku, zrobiła na nas wielkie wrażenie. Już same korytarze były imponujące – ogromne, wyposażone w stoliki i krzesła dla uczniów, z przeszkloną ścianą oddzielającą je od innych pomieszczeń. Wzdłuż drugiej ściany ustawiono mnóstwo szafek, w których uczniowie trzymają swoje rzeczy. Duże sale lekcyjne wyposażone w sprzęt multimedialny, ogromna sala ze sceną, bardzo estetyczna biblioteka ze swobodnym dostępem do wszystkich książek, profesjonalne warsztaty do prac technicznych, pokój nauczycielski z częścią do odpoczynku oraz dodatkowa sala dla nauczycieli, podzielona niskimi ściankami na odrębne boksy do pracy, z własnym biurkiem i dostępem do internetu, to tylko niektóre zalety tej szkoły. O ilości pieniędzy przeznaczanych przez Norwegię na wyposażenie szkół najlepiej świadczy fakt, iż wszyscy uczniowie dostają na czas nauki w szkole własne laptopy.
Program pobytu w Nittedal obejmował wspomniane prezentacje szkół, spotkania koordynatorów, udział uczniów w lekcjach, zajęcia integracyjne, wizyty w instytucjach, których działalność wiąże się z tematyką projektu, spotkanie z panią burmistrz, zajęcia kulturalne oraz zwiedzanie. Jak przystało na kraj skandynawski, gdzie ruch na świeżym powietrzu zajmuje poczesne miejsce w codziennej aktywności mieszkańców, zajęcia integracyjne odbyły się na dworze, w lesie, mimo mrozu dochodzącego do minus pięciu stopni i śniegu. Spotkanie z panią burmistrz miało miejsce w ratuszu i dotyczyło roli kobiet w norweskiej polityce oraz sposobów realizacji równości płci w tym kraju. Podczas wycieczki do Oslo odwiedziliśmy fundację Fokus, zajmującą się wspieraniem aktywności kobiet w krajach rozwijających się, a także Centrum Pokoju, poświęcone pokojowej nagrodzie Nobla i jej laureatom, skupiając się głównie na kobietach i laureatach pochodzących z Norwegii. W ramach kontaktu z miejscową kulturą zobaczyliśmy występ taneczny młodzieży z naszej szkoły partnerskiej oraz pokaz tańców ludowych w wykonaniu lokalnego zespołu. Na zakończenie członkowie zespołu uczyli nas tańczyć kilku najprostszych tańców. Nie zabrakło również degustacji tradycyjnych potraw przyrządzonych, na przykład, z mięsa łosia lub renifera.
Część czysto turystyczna obejmowała zwiedzanie skansenu na półwyspie Bygdųy, parku słynnego rzeźbiarza Vigelanda, w którym można podziwiać jego rzeźby, skoczni w Holmenkollen, gdzie wielokrotnie skakał Adam Małysz pobijając jej rekord oraz statku Fram, na którym Fridtjųf Nansen próbował dotrzeć do bieguna północnego, wykorzystując prądy morskie, a Roald Amundsen pożeglował na Antarktydę podczas swojej zwycięskiej wyprawy do bieguna południowego. Zobaczyliśmy również twierdzę Akershus i zamek królewski, przed którym odbywała się zmiana warty.
Tydzień w Norwegii, bogaty w działania i atrakcje, upłynął o wiele za szybko. Doświadczyliśmy wspólnoty z ludźmi z innych narodów, spędzając całe dnie w wielkim międzynarodowym tyglu. Takie spotkania z całą pewnością są lepszą lekcją otwartości i tolerancji niż najlepsze nawet wykłady czy książki. Razem pracowaliśmy i razem się bawiliśmy, ze zdumieniem odkrywając, jak bardzo, mimo różnic, w gruncie rzeczy jesteśmy do siebie podobni.
Danuta Czyżewska,
nauczycielka języka angielskiego,
koordynator projektu,
LO im. S. Żeromskiego w Żyrardowie.