Menu główne
Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego od roku szkolnego 2012/2013 realizuje wielostronny projekt Comenius pod tytułem „Szkolna fabryka inicjatyw – równe obywatelstwo”. Jest to dwuletni projekt europejskiej współpracy szkół, wspierany finansowo przez Unię Europejską, która przyznała nam na ten cel grant w wysokości dwudziestu tysięcy euro na dwa lata. Realizujemy go razem ze szkołami z ośmiu innych krajów europejskich – Norwegii, Węgier, Turcji, Grecji, Islandii, Cypru, Hiszpanii i Francji. Obecny projekt jest czwartym z kolei projektem Comenius realizowanym w naszej szkole.
Spotkanie w Larnace odbyło się w dniach 26 stycznia – 1 lutego 2014 . Wzięło w nim udział troje uczniów i dwie nauczycielki z naszej szkoły. Oprócz nas przyjechali tylko przedstawiciele szkół z Grecji, Islandii i Węgier. Niestety, w drugim roku trwania projektu zaczynają się ujawniać braki finansowe, zwłaszcza, że dojazd na Cypr był dla większości partnerów, włącznie z nami, bardzo drogi. Duża liczba spotkań w projekcie wymaga bardzo dobrego planowania i oszczędnego gospodarowania funduszami, jeśli chce się odwiedzić wszystkich partnerów. Jak to jest w zwyczaju z takich projektach, przyjezdni uczniowie zamieszkali w domach cypryjskich rówieśników, dzięki czemu mieli możliwość poznania codziennego życia w kraju zapraszającym i zaprzyjaźnienia się z uczniami tamtejszej szkoły.
Cypr to piękna wyspa na Morzu Śródziemnym, u brzegów której, jak głosi legenda, wyłoniła się z morza Afrodyta. W starożytności zamieszkała przez Greków, którzy do dziś uważają się za jej prawowitych mieszkańców, w swej burzliwej historii była pod wpływem kultury greckiej, fenickiej, rzymskiej, arabskiej, angielskiej, francuskiej, egipskiej, weneckiej i tureckiej, wielokrotnie najeżdżana i podbijana przez różne ludy. Przechodziła z rąk do rąk nie tylko w wyniku wojen i najazdów, ale także transakcji handlowych – została sprzedana między innymi Templariuszom, Wenecjanom i Anglikom. Na początku XX wieku stała się kolonią brytyjską, czego pozostałością są istniejące do dziś dwie brytyjskie bazy wojskowe.
Skomplikowana historia sprawiła, że Cypr zamieszkały jest głównie przez ludność pochodzenia greckiego i tureckiego, ciążącą ku swoim macierzystym krajom. Aspiracje te, a także różnice kulturowe i wyznaniowe były przyczyną wielu wojen domowych, z których ostatnia doprowadziła do podziału wyspy na południową część grecką i północną turecką. Larnaka leży w greckiej części wyspy i jest trzecim co do wielkości miastem Cypru. Św. Łazarz, który po wskrzeszeniu przez Jezusa trafił na Cypr, został pochowany właśnie w Larnace. Na miejscu jego grobu znajduje się obecnie cerkiew jego imienia z IX wieku. W pobliżu Larnaki wznosi się też jeden z
najświętszych meczetów islamu, Hala Sultan Tekke, gdzie spoczywają szczątki ciotki Mahometa.
Stolica Cypru, Nikozja, jest podzielonym miastem, jedyną stolicą w Europie przeciętą granicą państwową. Podczas wycieczki do tego miasta gospodarze ostrzegali nas, że przechodzenie do strefy tureckiej może być
niebezpieczne. Na widok posterunku wojskowego z turecką flagą powiewającą na wietrze poczuliśmy się nieswojo.
Pamięć krwawej wojny turecko-
Gospodarze przyjęli nas z prawdziwą śródziemnomorską gościnnością. Uczniowie cypryjscy przygotowali dla nas przedstawienie ukazujące burzliwą historię wyspy oraz pokaz tańców ludowych. Sekcja kucharska i hotelarska szkoły podejmowała nas obiadami godnymi najlepszych hoteli, zarówno gotując posiłki w ramach lekcji, jak i podając do stołu. Mieliśmy również okazję zakosztować tradycyjnego cypryjskiego meze, wspólnego posiłku przy długim stole w tawernie, na którym lądują niezliczone potrawy do wspólnego spożywania. Skosztowanie choćby odrobiny każdej z nich okazało się nie lada wyczynem.
W ramach poznawania kraju partnerskiego obejrzeliśmy najsłynniejsze zabytki Larnaki -
do Pafos, gdzie zwiedziliśmy ogromny teren wykopalisk archeologicznych, na którym obejrzeliśmy znaleziska niemal ze wszystkich okresów w historii Cypru, do słynnej z misternych koronek wioski Lefkara oraz do stolicy kraju, Nikozji. W Muzeum Cypryjskim, mieszczącym się w stolicy, mieliśmy okazję zapoznać się z historią kraju, pokazaną w bardzo poruszający sposób. Wiele eksponatów, jak na przykład zdjęcia żołnierzy mierzących z karabinów do dzieci, czy autentyczne szubienice, na których wieszano schwytanych wrogów, porażało realnością okropności wojny, tak że chwilami trudno było powstrzymać łzy.
Danuta Czyżewska,
nauczycielka języka angielskiego i fizyki,
koordynator projektu,
LO im. S. Żeromskiego w Żyrardowie.