COMENIUS

Idź do spisu treści

Menu główne

Spotkanie w Pessac

Artykuły > Spotkania


     Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego od roku szkolnego 2012/2013 realizuje wielostronny projekt Comenius pod tytułem „Szkolna fabryka inicjatyw równe obywatelstwo”. Jest to dwuletni projekt europejskiej współpracy szkół, wspierany finansowo przez Unię Europejską, która przyznała nam na ten cel grant w wysokości dwudziestu tysięcy euro na dwa lata.  Realizujemy go razem ze szkołami z ośmiu innych krajów europejskich Norwegii, Węgier, Turcji, Grecji, Islandii, Cypru, Hiszpanii i Francji. Obecny projekt jest czwartym z kolei projektem Comenius realizowanym w naszej szkole.

     W dniach  3 8 marca 2014  odbyło się spotkanie projektowe w Pessac we Francji. Wzięło w nim udział troje uczniów i dwie nauczycielki z naszej szkoły.  Oprócz nas przyjechali przedstawiciele szkół z Turcji, Islandii, Norwegii, Hiszpanii i Cypru. Węgrzy i Grecy postanowili oszczędzać pieniądze na przyjazd do Polski. Prawdę powiedziawszy, dla tych, którzy zdecydowali się odwiedzić wszystkich partnerów, końcówka bieżącego roku szkolnego stanowiła prawdziwy maraton, szczególnie dla nas, koordynatorów całego projektu i gospodarzy ostatniego spotkania w kwietniu 2014. Miesiąc po powrocie z Cypru musieliśmy być gotowi do wyjazdu do Francji, a po niespełna czterech tygodniach od powrotu z Francji czekało na nas największe wyzwanie spotkanie w naszej szkole, na które wybierali się wszyscy partnerzy. Dla wielu uczestników projektu oznaczało to mnóstwo pracy, ale warto było zdobyć się na ten wysiłek.

     Pessac to dzielnica Bordeaux położona na obrzeżach miasta, ale łatwo dostępna z centrum za pomocą komunikacji miejskiej. Mimo, że mieszkaliśmy daleko od szkoły, nie mieliśmy żadnych kłopotów z dotarciem na zajęcia. Przyjezdni uczniowie, jak zawsze, mieszkali w domach miejscowych uczniów, dzięki czemu mieli możliwość poznania codziennego życia we Francji i zaprzyjaźnienia się z francuskimi rówieśnikami. Bordeaux, ze względu na śmiałe rozwiązania urbanistyczne zwane Małym Paryżem, leży w Akwitanii nad rzeką Garonną. Liczące około 250 tysięcy mieszkańców miasto jest największym miastem tego regionu i jednym z najważniejszych portów Francji, dostępnym dla statków oceanicznych. XVIII-wieczna zabudowa Bordeaux znalazła się na Światowej Liście Dziedzictwa UNESCO. Właśnie na Placu  Quinconces,  stanowiącym ścisłe centrum Starówki Bordeaux, znajdował się najbliższy przystanek tramwaju wiozącego przyjezdnych nauczycieli z hotelu do szkoły, zatem nie można chyba wyobrazić sobie lepszego miejsca zakwaterowania. Doskonała pogoda sprzyjała spacerom po Starówce czy po bulwarach nad Garonną w czasie wolnym. Jednak Bordeaux to przede wszystkim światowa stolica wina. W rejonie Bordeaux istnieje około 8000 posiadłości winiarskich, zwanych château, które wytwarzają wina najwyższej jakości na świecie. Mieliśmy okazję zwiedzić jedną z nich, Château Trillon, gdzie można było nie tylko zapoznać się z produkcją i przechowywaniem  wina, ale także skosztować miejscowych wyrobów czy dokonać ich zakupu.

     Szkoła partnerska z Francji to zespół szkół technicznych i zawodowych, kształcący młodzież w wielu specjalnościach, jak na przykład techniki grzewcze wykorzystujące odnawialne źródła energii czy produkcja kosmetyków i chemii gospodarczej. Mieści się w niepozornym budynku, sprawiającym wrażenie zaniedbanego, bezpańskiego baraku, jednak szokująco ubogi wygląd z zewnątrz to znakomita ilustracja powiedzenia „Pozory mylą”. Zaskakująco przestronny w środku, zawiera doskonale wyposażone klasy i laboratoria, w których nie brak ani sprzętu komputerowego, ani urządzeń, z którymi uczniowie zetkną się w przyszłej pracy. Największe wrażenie zrobiły na nas działające modele nowoczesnych linii produkcyjnych czy najnowszej generacji urządzenia stosowane w instalacjach grzewczych wykorzystujących energię słoneczną, wiatrową lub pochodzącą z gruntu, zbiorników wodnych albo powietrza.  Widać, że we Francji przywiązuje się dużą wagę do kształcenia średniego personelu technicznego i wykwalifikowanych robotników, zapewniając młodzieży wybierającej takie zawody możliwie najlepsze warunki zdobywania wiedzy i ćwiczenia umiejętności praktycznych.

     Wspólna praca nad projektem obejmowała prezentacje ilustrujące badanie kapitału społecznego w regionach usytuowania szkół uczestniczących w spotkaniu oraz wyniki tych badań. Dyskutowaliśmy również na temat pracy nad poprawą tego kapitału, jaką młodzież każdej ze szkół planowała podjąć w dalszej realizacji projektu. Obejrzeliśmy też wystawę plakatów przeciwko dyskryminacji i przemocy ze względu na rasę, płeć i orientację seksualną, przygotowaną przez młodzież francuskiej szkoły partnerskiej w budynku merostwa. Wystawa ta została nagrodzona w ogólnokrajowym konkursie poświęconym tym problemom. Uczniowie francuscy otrzymali duże wsparcie finansowe i techniczne podczas przygotowywania wystawy, zarówno od merostwa, jak i Rady Regionu Akwitanii. Przedstawiciele obu wspomnianych instytucji spotkali się z nami w budynku merostwa, a po zwiedzeniu wystawy obdarowali nas promocyjnymi koszulkami i czapeczkami oraz zaprosili na ostrygi.   

     W ramach poznawania kraju partnerskiego obejrzeliśmy najsłynniejsze zabytki Bordeaux, zlokalizowane na Starówce, a także wybraliśmy się do Arcachon, do wspomnianego już Château Trillon oraz zamku Cazeneuve. Arcachon jest snobistycznym nadmorskim kurortem o charakterystycznej, willowej zabudowie w stylu wiktoriańskim, bardzo modnym wśród sławnych i bogatych ludzi. Swoje wille mieli tam słynni politycy, pisarze i artyści, między innymi Alexander Dumas. Nad Zatoką Arcachon góruje największa i najwyższa w Europie nadmorska wydma ruchoma, Dune du Pyle, z której roztacza się niesamowity widok na Atlantyk i okolice Arcachon. Wydma ma prawie 3 kilometry długości, 110 metrów wysokości i wdziera się w głąb lądu z prędkością 5 metrów na rok, pożerając nadmorski las. Wędrówka po wydmie przywodziła na myśl wędrówkę po Saharze, a słynna polska wydma w Łebie wydawała się z tej perspektywy zaledwie „wydmowym dzieckiem”, znacznie mniejsza i trzy razy niższa, choć wędrująca z niemal dwukrotnie większą prędkością. W Arcachon byliśmy podejmowani przez uczniów miejscowego Technikum Turystyczno-Gastronomicznego, którzy służyli nam za przewodników, a także zaprosili nas na lunch, który sami ugotowali i serwowali.

     Spotkanie we Francji było dla przedstawicieli naszej szkoły ostatnim spotkaniem za granicą w projekcie „Szkolna fabryka inicjatyw równe obywatelstwo”. Było znakomitą lekcją otwartości i tolerancji, uwrażliwiającą na nierówności wciąż obecne we współczesnej Europie. Bogaci w nowe wrażenia, nowe przyjaźnie, wróciliśmy do kraju mocno zmotywowani do pracy nad organizacją spotkania w Żyrardowie.


Danuta Czyżewska,
nauczycielka języka angielskiego i fizyki,
koordynator projektu,
LO im. S. Żeromskiego w Żyrardowie.

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego