COMENIUS

Idź do spisu treści

Menu główne

Spotkanie w Budapeszcie

Artykuły > Spotkania

     
      
LO im. S. Żeromskiego od bieżącego roku szkolnego realizuje wielostronny projekt Comenius pod tytułem „Szkolna fabryka inicjatyw – równe obywatelstwo”. Jest to dwuletni projekt europejskiej współpracy szkół, wspierany finansowo przez Unię Europejską, która przyznała nam na ten cel grant w wysokości dwudziestu tysięcy euro na dwa lata.  Realizujemy go razem ze szkołami z ośmiu innych krajów europejskich – Norwegii, Węgier, Turcji, Grecji, Islandii, Cypru, Hiszpanii i Francji. Obecny projekt jest czwartym z kolei projektem Comenius realizowanym w naszej szkole.
Jednym z ważniejszych elementów tego typu projektów są bezpośrednie spotkania nauczycieli i uczniów współpracujących szkół. W bieżącym roku szkolnym zaplanowane zostały cztery takie spotkania robocze – w Nittedal w Norwegii, w Budapeszcie na Węgrzech, w Rize w Turcji i w Salaminie w Grecji.

      
     
Spotkanie w Budapeszcie odbyło się w dniach 5 – 11 stycznia 2013. Wzięło w nim udział pięć uczennic i dwie nauczycielki z naszej szkoły. Oprócz naszej grupy w spotkaniu uczestniczyli  uczniowie i nauczyciele ze wszystkich szkół partnerskich, poza hiszpańską. Wszyscy przyjezdni uczniowie, a było ich razem dwudziestu pięciu, zamieszkali w domach węgierskich rówieśników, dzięki czemu mieli możliwość poznania codziennego życia w kraju zapraszającym i zaprzyjaźnienia się z uczniami tamtejszej szkoły, co niejednokrotnie owocuje dłuższymi kontaktami, a czasami nawet odwiedzinami podczas wakacji. Nasza grupa spędziła w Budapeszcie o jeden dzień dłużej niż wszyscy, ponieważ odwołano nam powrotny lot. Nie sądzę, by ktokolwiek z nas żałował takiego obrotu sprawy.

      Budapeszt to stolica i największe miasto Węgier, a zarazem jedna z najważniejszych metropolii Europy Środkowej, bardzo malowniczo położona nad Dunajem. Obfituje w zabytki oraz obiekty naukowe i kulturalne. Powstał z połączenia trzech miast – Budy, Pesztu i Óbudy. Założony przez Celtów, rozwijany lub przebudowywany, a także dewastowany, przez Węgrów, Turków, Ormian, Serbów, Greków i dynastię Habsburgów, wyrósł na bardzo ciekawe i zróżnicowane architektonicznie miasto, konkurujące z Wiedniem. W czasie naszego pobytu nie sposób było zwiedzić wszystkiego, co jest w nim warte zobaczenia, mimo że gospodarze zorganizowali wiele wycieczek.

      Balassi Balint Nyolcevfolyamos Gimnazium to średnia szkoła ogólnokształcąca o liczbie uczniów porównywalnej z ich liczbą w naszej szkole, ale o nieco innym charakterze. Kształci bowiem młodzież szczególnie uzdolnioną, proponując jej wiele różnych możliwości rozwijania talentów. Grupy uczniów wykazujących szczególne uzdolnienia w określonych dziedzinach, niekoniecznie z jednej klasy, a nawet z jednego rocznika, realizują specjalne programy z wybranych przedmiotów. Uczniowie wyróżniający się w konkursach przedmiotowych mają programy indywidualne. W szkole działa chór i zespół taneczny odnoszące sukcesy na skalę światową, z powodzeniem biorące udział w konkursach i festiwalach od Stanów Zjednoczonych po Chiny. Pozostali uczniowie podzieleni są na zwyczajne klasy o różnych profilach. Na zakończenie roku zdają egzaminy pozwalające ocenić stopień przygotowania do końcowych egzaminów państwowych, a także zasadność realizowania przez nich poszczególnych programów. Wyniki egzaminów pozwalają optymalnie dobrać skład klas i wybranych grup na kolejny rok. Szkoła położona jest na przedmieściach Budapesztu, w dzielnicy zamieszkiwanej głównie przez klasę średnią, niemniej jednak wielu jej uczniów pochodzi z różnych środowisk socjo-ekonomicznych.

      Program pobytu w Budapeszcie obejmował prezentacje szkół, wspólną pacę uczniów nad zadaniami projektowymi, dyskusje koordynatorów, spotkanie z burmistrzem dzielnicy, udział uczniów w lekcjach, zajęcia integracyjne, sportowe i kulturalne oraz zwiedzanie. Nasi uczniowie przedstawili kampanię gender, kampanię propagującą prawa człowieka, a także kampanię 16 Dni Akcji przeciwko Przemocy ze względu na Płeć w naszej szkole. Wszyscy uczniowie wraz z nauczycielami wybrali w głosowaniu powszechnym wspólne logo projektu spośród propozycji przedstawionych przez poszczególne szkoły. Pracowali również nad kwestionariuszem służącym do badania stereotypów płci i postaw młodzieży wobec nich, wybierając pytania z zestawów zaproponowanych przez poszczególne szkoły. Nauczyciele dyskutowali nad raportem „Równość płci w naszych krajach”, opracowanym wspólnie przez wszystkich partnerów. W ramach kontaktu z miejscową kulturą wzięliśmy udział w pokazie węgierskich tańców ludowych i koncercie pieśni w wykonaniu zespołu tanecznego i chóru z naszej szkoły partnerskiej. Na  zakończenie członkowie zespołu uczyli nas tańczyć kilku najprostszych tańców. Nie zabrakło również degustacji tradycyjnych miejscowych potraw.

      Część czysto turystyczna obejmowała zwiedzanie Wzgórza Zamkowego, należącego do Światowego Dziedzictwa UNESCO, z przepiękna starówką oraz niezwykłym kościołem św. Macieja i Basztą Rybacką, zamku Vajdahunyad wraz ze wspaniałym, łączącym różne style architektoniczne budynkiem Węgierskiego Muzeum Rolnictwa, będącym największą tego typu placówką w Europie, fontanny św. Macieja, trochę przypominającej słynną rzymską fontannę di Trevi, Placu Bohaterów z monumentalnym pomnikiem tysiąclecia państwowości Węgier, Wzgórza Gellerta z potężną austriacką cytadelą i wielu innych. Z obu wzgórz rozciąga się przepiękny widok na Dunaj i spinające go mosty, oraz leżące nad nim budowle, na przykład słynny budynek węgierskiego parlamentu. Wyjechaliśmy także na wycieczkę do Eger, gdzie zwiedziliśmy zamek, skąd rozpościera się wspaniały widok na miasto, i Egerszalók, gdzie zakosztowaliśmy przyjemności kąpania się w ośrodku geotermalnym, także pod gołym niebem, co w styczniu, kiedy brzegi jeziora pokrywał śnieg, było dodatkową atrakcją. Nasza grupa, przebywająca na Węgrzech o jeden dzień dłużej, wybrała się też do Szentendre, urokliwego średniowiecznego miasteczka, którego korzenie sięgają epoki kamiennej i w którym ścierały się wpływy bardzo wielu kultur. Można w nim znaleźć cerkwie prawosławne, kościoły katolickie, ewangelickie, a także meczet i najmniejszą na świecie synagogę. W miasteczku spacerowaliśmy po wąskich, krętych uliczkach, podziwiając liczne budowle sakralne, a także zwiedziliśmy jedyne na świecie Muzeum Marcepanu, gdzie można oglądać marcepanowe rzeźby przedstawiające znane postacie, jak również kwiaty, zwierzęta i budowle, oraz kupić słodycze.

      Tydzień na Węgrzech, bogaty w działania i atrakcje, upłynął o wiele za szybko. Doświadczyliśmy wspólnoty z ludźmi z innych narodów, spędzając całe dnie w wielkim międzynarodowym tyglu.  Gospodarze byli bardzo gościnni, uczynni i doskonale mówili po angielsku. Takie spotkania z całą pewnością są lepszą lekcją otwartości i tolerancji niż najlepsze nawet wykłady czy książki. Razem pracowaliśmy i razem się bawiliśmy, ze zdumieniem odkrywając, jak bardzo, mimo różnic, w gruncie rzeczy jesteśmy do siebie podobni.


Danuta Czyżewska,
nauczycielka języka angielskiego,
koordynator projektu,
LO im. S. Żeromskiego w Żyrardowie.

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego